יום חמישי, 22 באוקטובר 2015

מכתבים מהעבר - מאמר על הוא והיא בקיבוץ

 

אפרים טיקטין

המאמר על "הוא והיא בקיבוץ"

 

 

 

מכתבים בין אפרים טיקטין ויהודית קוצר מתקופת היות חברי הקיבוץ  בחדרה 1936
לפני כשנתיים הובא לארכיון הקיבוץ מסמך מרגש מאוד ,  חליפת מכתבים בין אפרים טיקטין לחברתו לחיים יהודית קוצר. מחליפת מכתבים זו אפשר ללמוד על החיים  של חברי הקיבוץ בחדרה וכן על החיים בקיבוץ משמר העמק , בו חי באותה תקופה אפרים כמקום הכשרה לעיסוקו במטע.
אפרים סיים את תקופת ההכשרה חזר לחבריו שעלו לג'וערה ב1937.
יום אחד בחזורו  הביתה  ערבים שמו מארב לעגלה בה נסע ואפרים נרצח יחד עם חברו אליעזר. לאפרים נולד בן שנקרא אפרים .

יהודית ז'ולקובר



 



 















שלום רב לך יהודית!

הנני כותב לך כבר עם העט החדשה והנני משיב לך את שלך על ידי אברהם.העט רוצה לכתוב מהר, מהר, אבל מהלך מחשבותיי הולך לאט לאט.דברתי עם אברהם בקשר עם ענייני ההתיישבות שלנו, והעניין הוא לא כל כך פשוט.

פה מייעצים שאנחנו כבר נתקשר עם מהנדס ושנצא למקום לעשות כבר את כל התוכניות , כדי שבאביב יוכלו כבר לעבוד לפי איזה תכנית.
אבל לעלות שם מוכרחים מיד בפלוגה גדולה, מסיבת הביטחון לכל הפחות 30-40 בחורים. השאלה היא אם כן ממה יתפרנסו ואיפה ניקח אמצעים בשביל ההשקעות הראשונות.שאלה קשה אשר כנראה נצטרך שוב פעם לצפות לעזרת אמריקה.

למה לא כתבת לי בקשר עם נסיעתך לתל אביב , מתי את נוסעת והאם את יכולה לסדר שתקבלי את החופש שלך שתוכלי גם לבוא לפה לכמה ימים?
אצלי אין הרבה חדש.אני מוציא יבלית .נפתח חדר הקריאה החדש. וזהו הקלוב שלי בערבים, בו אני מבלה את רוב זמני הפנוי ואת היתר בחדר המוזיקה.

בחדר אני רק ישן בגלל שאין בו עוד חשמל.מחר יהיה כבר חשמל אז אוכל כבר להתחיל בעבודה עיונית מקצועית. אין לי ספרים לקריאה , הספרייה סגורה כמעט כל הזמן.
מסדרים אותה בספריה החדשה. בינתיים אני קורא מה שמגיע לידי.
קראתי את "גרנד הוטל" בעברית ו"מריה סטוארט".ספרים טובים מאוד. וכך בערך אני מבלה את זמני. העיקר שאינני משתעמם.מחר יהיה פה נשף של עשר שנים עלייה על הקרקע. ויקריאו בו גם עיתון של הקיבוץ עם כל מיני זיכרונות של הקבוץ.
כנראה שזה יהיה מעניין מאוד.
אחד העורכים של העיתון עובד איתי יחד במטעים והוא הבטיח לתת לי לקרוא כמה מאמרים מן היותר אינטימיים, ביניהם מאמר שהוא בעצמו כתב על "הוא והיא בקיבוץ", מאמר אשר עורר בקיבוץ עניין רב.
זהו אותו בחור אשר כתב פעם ב' הדים ' את המאמר על האיש הפשוט בקיבוץ אשר יש לו מסמר במקלחת וכו'...ואשר כתב את יומן המאורעות של משמר העמק , אשר התפרסם בחוברת מיוחדת.

הוא בחור כישרוני מאוד ודי נעים. אם אשיג ממנו את המאמר "הוא והיא בקיבוץ" אשתדל להעביר לך אותו בכל אופן את תוכנו.
במכתב של אימא אין הרבה חדש.היא כותבת שאחיותיי הלכו לראות את משחק "המכבי" מתל אביב אשר שיחקו בדטרויט, ושהם שמעו נאום של איתמר בן- אבי.

איתמר בן אבי- ויקופדיה תמונות


אחותי הצעירה שמחה שהיא קבלה משרה קבועה בתור מורה בבית  ספר אנגלי.
את המתנה קנתה אחותי זו ואבי.יתר המכתב מוקדש לאותו הוויכוח על נישואין, אבל בטון נעים מאוד והעיקר שהם מברכים אותנו ברכות רבות.התמונות עוררו געגועים רבים בלב אימא.
שלום לך יהודית.אני מתגעגע אליך מאוד.אני מנשק לך עד אין סוף.
שלך אפרים


חדר קריאה במשושה של עין השופט בחדרה 1934

 
צילום :  הצלמניה - מתוך ויקופדיה תמונות


אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה