יום שבת, 3 באוקטובר 2015

מכתבים מהעבר - אפרים טיקטין כותב ליהודית קוצר - 1936





אפרים טיקטין

צרור מכתבים בין אפרים טיקטין ויהודית קוצר מתקופת היות חברי הקיבוץ  בחדרה 1936
לפני כשנתיים הובא לארכיון הקיבוץ מסמך מרגש מאוד ,  חליפת מכתבים בין אפרים טיקטין לחברתו לחיים יהודית קוצר. מחליפת מכתבים זו אפשר ללמוד על החיים  של חברי הקיבוץ בחדרה וכן על החיים בקיבוץ משמר העמק , בו חי באותה תקופה אפרים כמקום הכשרה לעיסוקו במטע.
אפרים סיים את תקופת ההכשרה חזר לחבריו שעלו לג'וערה ב1937.

יום אחד בחזורו  הביתה  ערבים שמו מארב לעגלה בה נסע ואפרים נרצח יחד עם חברו אליעזר. לאפרים נולד בן שנקרא אפרים טיקטין.

 

יהודית זולקובר-קוצר








 







  

 אנטק ( רחל צור )צריכה לבוא ללמוד איך עושים משתלה



יהודית נחמדת שלי!                                                                                             
 משמר העמק יום ג

במכתב האחרון של יחזקאל (שביט) שלחתי חומר לעיתון, חלק מהמכתב שכתבתי ליונה (ינאי) וכבר לא נשאר לי זמן לכתוב לך, אבל נדמה לי שאין לך מה להתאונן.

את מעסיקה אותי כהוגן.אבל גם אני לא מתאונן, יהודית, כשנשוב לחיות ביחד אז כבר נדע כמה טוב לנו.
דרך אגב, יש לי בשורה טובה – בשיחת הקיבוץ החליטו שגם המשתלמים מקבלים את התקציב הרגיל של כל חבר , זאת אומרת 60 גרוש לשנה.30 גרוש כבר הוצאתי, זאת אומרת שיש לי עוד 30 גרוש.כמה טוב להיות בורגני...בעד הכסף הזה עוד אסע החורף כשתהיה הזדמנות נוחה מבחינת הענף. ולקיץ הרי לא צריך לדאוג.
זה ניצחון שלי, אני דברתי עם מזכיר הקיבוץ לפני השיחה, והוא הדגיש שלא רק שמגיע לנו כמו כל חבר , אלא צריך גם להוסיף לנו.
יכול להיות שאנחנו גם נסע לחיפה לראות את הפילם של צ'רלי צ'פלין.אבל זה עוד לא בטוח מפני שהאוטו התקלקל.
בקשר עם אנטק (רחל צור) עדין אין לי תשובה ברורה.ישנם קשיים עם ועדת הדירות, אבל אני וגולדשלגר (המדריך של חברי עין השופט כשהיו בג'וערה- נרצח מהמארב ב 1938 ).

יחד לוחצים עליהם שיסכימו בהקדם.
במשתלה יש דווקא הרבה עבודה עכשיו ועובדות הרבה בחורות. אני חושב שאנטק תלמד פה הרבה ובחורף הבא נוכל כבר שנינו לסדר לנו משתלה בשבילנו. "הזורע" השנה מסדר כבר משתלה די גדולה.
בזמירה אני מתקדם יפה!!
יצחק אמר לי שבקרוב הוא ייסע אלינו להרצות עם התערוכה של תמונות. את התערוכה ראיתי אבל את ההרצאה לא שמעתי, זה היה בזמן בקורי בחדרה. הוא לבטח ידבר בעיקר על ון- גוך.
מה נשמע אצלנו ? חדשות..את כותבת מעט מאוד.אני כבר נורא מתגעגע, למרות זה שזה בעצם רק חמשה שבועות שהנני רחוק מהבית , בכל זאת זה נראה לי כבר כשנה.
יורד כבר שוב גשם, והבוץ לא חדל.
היו כבר כמה ימים יפים מאוד והרגשתי מצוין.את המכתב של יום שבת כתבתי לך בכמה המשכים.היה זה יום נהדר, אבל האמריקאים קלקלו את כל היום.דרך אגב , יכול להיות שהם יהיו גם אצלנו.
יהודית שלי! אני מאוד מתגעגע אליך.לכל הפחות קצת לשבת על ידך ולהביט עליך. זיפטצ'יק.

אין לי אפילו עם מי קצת לשחק. אני פה נורא רציני כל הזמן.
מאביך לא קבלתי שום מכתב וממילא אני פטור לכתוב לו עד שהוא יענה לי.
נחמדת! הפעם אני באמת כותב מהר מאד מפני שעוד מעט מדביקים את הבולים על המכתבים. אבל אני בעצם מתכונן לכתוב לך בקרוב מכתב ארוך מאוד אשר יסכם את כל המחשבות המרובות אשר מתעוררות אצלי בקשר עם אהבתנו וחיינו וכל הדברים הקטנטנים אשר אני חושב עליהם כל כך הרבה.
יש לי בזמן האחרון מעט זמן לכתיבה מפני שכתיבה גוזלת הרבה זמן, לחשוב יש מספיק זמן בכל מיני הזדמנויות.
שלום רב ונשיקות אין סוף
שלך אפרים

פ.ס.תאמרי לפנחס (לאודון) שבקרוב תהיה אצלנו בחורה מיקנעם (יהודית מכירה אותה) ושהוא יכול לשלוח אתה נעלים עבורי.תאמרי לו שאין לי פשוט במה לעבוד.


אנטק - רחל צור במשתלת עצי יער של עין השופט שנות הארבעים

אברהם גולדשלגר בג'וערה חצי שעה לפני הרצחו

תגידי לפנחס הסנדלר שאין לי מה לנעול לעבודה


אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה