יום שבת, 18 במרץ 2017

כך ניצחנו את האבן- סיפור הקמת קיבוץ עין השופט (23)



ריקוד גברים ונשים בחג הכרם


" חג הכרמים " נחוג ב - 1944-


על חג הכרם מספר דב ורדי:


"קבענו את המקום – על יד הכרם.(מתחת לבריכה הישנה באתר הפיקניקים .ע.ב.) בתוך מדרון תלול הצופה פני הגפנים, גירפנו וכרינו אמפיתיאטרון טבעי. המגרש שהודק כהלכה לצורכי מחולות, היה כעין חצי-גורן עגולה, 18 מטר ארכו, ו12- מטר רוחבו מדרגות-מדרגות התרוממו מעל למגרש מקומות הישיבה לקהל.

   מתחת לפני המגרש ובתוך הכרם הותקן אוהל לרוקדים, ובקצה המגרש מצפון שתי סוכות כמלונות-כרמים: האחת נועדה למקהלה ולתזמורת, והשנייה הסמוכה – לתערוכות המטע. ביום החג היו הסוכות מקושטות בירק ובענפי גפן.
התנוססה הסיסמה: "אחזו לי שועלים, שועלים קטנים, מחבלים כרמים " ועל ידה דמות שועל אדום.
בתערוכה הוצגו מהטוב והיפה : סלי תפוחים וארגזי שזיפים וענבים וורודים וירקרקים. המגרש עצמו עמד ללא קישוט, והרקע לכל- טבע המקום.

 כמחצית הקיבוץ השתתפה השתתפות פעילה בהכנת החג , בנגינה, בשירה, בריקוד, בתפירת תלבושות, ביישור המגרש, בקישוט הסלים ובעריכת השולחן לסעודת ערב. ירדנה כהן (יוצרת מחולות מאד מפורסמת בארץ) לימדה את חברי הקיבוץ לצאת במחולות, למעשה "חג הכרם " הוא פרי יצירתה. יזהר ירון חיבר את רוב המנגינות על פיהן רקדו החברים ושרו. 
- שועל אדום נוטה פניו לעבר אשכול. זה היה סמל החג -
"ליום החג באו גם הקיבוצים השכנים ולאט-לאט התמלאו שורות באמפיתיאטרון  את התנועה כיוונו דרך המטע, הקהל עלה מן ביקעה, בלי שיעבור את המשק. 
כך נוצרה אווירה של עולי רגל ושל חג בטבע. ילדים חילקו עלי גפן, שבהם התקשטו המשתתפים. 


והפעם אף חולקה תכנית לכל הבאים ובה תיאור של סדר המחולות, דברי פרולוג, ופזמונים אחדים.
תקיעת קרן הכריזה על פתיחת החג ומיד הופיע חבר, עובד המטעים שמסר לקהל את ברכת המטע. "הפך בור ושממה למטע פורה".

פרולוג. מחולות.

שתי הפתעות, מומנטים נעימים ביותר, נקשרו במחולות: הופעת הילדים ומזיגת היין.
ידענו מאז, שאין חג בלי ילדים, ושלא פעם הם חיינו של החג בכלל. והנה בעוד הקהל נרגש ומתרונן בשמחת "מחול היין והגת " עולה מן המדרון שיירה של ילדים רכובים על סוסים וחמורים. כולם מקושטים  בפרחים ועלים, וטנאיהם מלאים וגדושים, נאדות יין מתנודדים שעה שהשיירה שם משתרכת לה מתחת לפאתי המגרש באותה דממה נהדרת בה תחצה שיירה של גמלים את האופק."

הקהל צופה ברקדנים

הגברים בריקוד בחג הכרם


הבנות מחוללות 








  

אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה