יום חמישי, 19 במרץ 2020

ויקופדיה מקומית של עין השופט - ערכים קיבוציים שכדאי ללמוד אותם

בשנת השבעים לעין השופט הוחלט להוציא ויקופדיה מקומית – ערכים חשובים בתולדות הקיבוץ. בעריכת הויקופדיה המקומית עסק יגאל וילפנד ז"ל עופרה בריל תבד"ל ועינב בריל ז"ל שהביא את הצד הטכני ובזכותו אפשר לראות ולטעום מהויקופדיה הזו תחת הכותרת עינהשופטפדיה.אני מביאה מבחר מהערכים האלה :

גיטל ומשה שפירא באוהל משפחתי


א

"אוהל" / עמוס כרמל 
נמצא כיום בשימוש בעיקר בתנועת הנוער ובצבא. בעבר שימש האוהל את מייסדי עין השופט למגורים, לצד צריפי העץ הראשונים, בימי "חומה ומגדל". 
זוגות ש"התקשרו" בשנות השלושים והארבעים, במאה הקודמת, קיבלו "אוהל משפחה", ששמר בקושי רב על האינטימיות ההכרחית. מאחר שבתקופה זו הייתה מצוקת דיור מתמשכת, הוכנס לא פעם ל"אוהל משפחה" חבר שלישי שכונה "פרימוס", ורק סדין דק או שמיכת "קוץ" שנתלו בתוך האוהל חצצו בין הזוג המבויש לבין "הפרימוס" הלוהט.
הריהוט העיקרי באוהל התאפיין ב"ארגזי תנובה" – ארגזים מסורבלים וחזקים, שהובאה בהם תוצרת תנובה, בעיקר ירקות ופירות, או שנשלחה בהם תוצרת של הקיבוץ. שני ארגזים שחוברו להם יחדיו היוו ארון בגדים למהדרין, ארגז שוכב – שולחן סלוני; ארגז העומד על צידו – כיסא נוח.   
זכורים למייסדי "הנקודה" לילות סערה וגשם זלעפות, שעקרו את האוהלים ממקומם וצריך היה לגייס את החברים למבצע לילי להקימם שוב ולחזק את היתדות - בחזקת ...לבנות ולהיבנות, להירטב, ולהיאחז בקרקע, תרתי משמע.  
עם בניית הבתים הראשונים ועם הקמת צריפים נוספים, נעלמו אט-אט האוהלים מנופה של "החצר" הקיבוצית.




ליפק וברכה לבנה עם סימה אפרתי כפרימוס




אוסישקין מנחם 

מנחם אוסישקין נולד ב- 14/8/1863 ונפטר ב- 2/10/1941. היה ממנהיגי התנועה הציונית ברוסיה, מראשי המתנגדים לתוכנית אוגנדה, דגל בציונות הסינטטית. היה משנת 1923 ועד יום מותו ב-1941 ראש הקרן קיימת לישראל. בתפקידו זה ביקר ב- 30 בדצמבר 1937 בג'וערה ואמר בין השאר: "...נפגשתי במטולה בצעיר אחד, שדיבר על אהבתו למקום ועל ארץ ישראל. לימים ראיתיו במקום אחר, וכששאלתיו: אהבתך למטולה היכן היא? ענני: לא באתי למטולה, כי אם לארץ-ישראל. 
דומני, שאהבה כזו לארץ אין בה ממש. לכם הייתי מאחל, שתדעו לאהוב את הארץ באהבת אותו האיכר הצרפתי שתיאר זולה בספרו: "האדמה", לא לצרפת כולה, כי אם לחלקת אדמתו הוא. מכאן תלחמו את מלחמתכם ותזכו לגדל דור אשר ישתרש במקום הזה ואף הוא יאהב את ארצו מכאן"... 
ידועה האמירה: "בהזדמנות זו שאוסישקין מת", שפירושה לתפוס טרמפ על מותו של אוסישקין לשם השמעת דברים נוספים.

מנחם אוסישקין וד"ר רופין מבקרים בעין השופט ב1939 ילדי קבוצת -עופר ואורן מקבלים את פניהם





אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה