יום שני, 20 בנובמבר 2017

מילון שימושי למילים בערבית

סליחה-אלעפו,דסתור
שולחן אוכל- ספרה
שלום-סלאם-מרחבה ,סלאמו-עליכם (שלום עליכם)
שכונה-חי ר' אחיאא,חארת(א)ליהוד-שכונת היהודים
מספיק-כאפי
סוכרייה-מלבסה

30.3.1983

בוקר יום רביעי השעה 5.00 בבוקר-מוכנים לתזוזה.

אמנון שמשי בבעיה,אין לו אישור לצאת מטעם הצבא,נשאר בבית.
בבית דגון עוצרים לשפיכת מי אפסיים.כמה בנות עם אומץ עושות בחוץ."המציצנים" שעוברים שם בדרך די מרוצים לראות טוסיק לבן על הבוקר.
7.45 עוצרים במחסום "ארז"-בדיקה של חבלן משטרתי,חפץ חשוד נמצא באוטו שהגיע מהרצועה.
מיה המדריכה מספרת לנו : דרך הים-משמשת כ –4000 שנה דרך ראשית ממספוטמיה למצרים.מעבר בין שתי תרבויות.באזור זה מצאו עדויות כתובות.במקדש מצרי מצאו ציור קיר המתאר את דרך הים.כל 20 ק"מ הייתה תחנה שנועדה לחניית ביניים מקור מים ומקום לישון.
8.30 – הגענו למסוף הישראלי.
בכניסה למסוף מעכבים את האוטובוס.יש עודף       אוטובוסים במעבר הישראלי.
ב-9.55 נכנסים למסוף הישראלי.
11.15 – מקבלים טפסים למסוף המצרי.המדריך המצרי עמאר.
13.00 – החתמנו דרכונים במסוף המצרי.-ידיעה מרעישה אמנון הגיע...
14.15 – עולים לאוטובוס המצרי.מפואר בצורה בלתי רגילה.האוטובוס חדיש ביותר,ממוזג עם בית שימוש צמוד.
14.25 – נכנסנו למצרים. השנה ברוכת גשם השדות מוריקים.
17.00 – הגענו לתעלת סואץ כשמטרתנו  המעבורת,איחרנו את המעבר במעבורת. בניסיון נואש ניסה נהגנו מוחמד לעלות למעבורת,אך מכל עבר צפרו מכוניות אחרות והקדימו אותו. נשארנו לחכות לנגלה הבאה.
19.30 –המעבורת סוף סוף הגיעה.נהג האוטובוס במצב הכן לפריצה למעבורת.הקצין שהתלווה אלינו שומר בנאמנות על זכותנו לעלות ראשונים. במחיאות כפים סוערות עלינו על המעבורת.
10.45 –לילה,הגענו לחדרנו שבמלון "פיקדלי" שבקהיר.הלילה הראשון ב"פיקדלי" עבר בשינה עמוקה.
31.3.1983

יום חמישי - יום שני לטיול

8.00 – אנחנו בדרכנו לממפיס ואחר לסאקרה-עיר המתים של ממפיס שם נראה את פרמידת המדרגות.
המלך רעמסס מוצג כתבליט ענקהמלך רעמסס חשוב לנו באופן ספציפי.בימיו הייתה יציאת מצרים.הפסל עומד בחזית לבנין הצמוד לקיר.האורך המקורי 13 מטר.חסרה לו חתיכה מהרגל.רגל שמאל הולכת קדימה.
10.00 – נוסעים לסאקרה.  עיר המתים של ממפיס. החומה-העתק של החומה בממפיס-החומה הלבנה.40 עמודים שהם שיחזור של העמודים שהיו בעיר בעבר. העמודים הם איגוד של קני סוף שיוצקים אותם בבטון.
כתב הרטי-קצרנות של הרוגליפים.
סידב-במבנה אבן עם חלונות זכוכית רואים פסל אבן קטן ומעניין.
המצרים מאמינים שלכל אדם שנולד יש ישות רוחנית.כשהוא נפטר הישות הרוחנית באה לעולם  הבא אייתו.
הסרדב- מאפשר לישות הרוחנית לצאת ולבוא אל הנסטר. (הסיבה לחלונות שהמלך המת יוכל ליהנות מהחתיכות הישראליות).
ארון המתים של אונס  מלא ציורי קיר משגעים.
קבר של אחד השליטים הפרסיים נמצא בעומק של 70 מטר.
היירוגליפים-מילות קדושים.
הכתב לא השתנה.על הקירות כתבים יום-יומיים.יסוד ראשון בהיירוגליף-ציור הדבר שהנך רואה,היסוד השני צירופי סימנים למילה.
כשהמלך מת מביאים אותו בסירה מפוארת בדרך הנילוס-עושים  טקס חניטה שבעים יום.לוקחים את המלך החנוט בשביל התהלוכות,קוברים בפרמידה וסוגרים.
12.30 – ביקרנו בקברי הפרים.בתוך מחילות בעומק,קוברים שלדי פרים.
14.30 –נוסעים לפירמידות של גיזה.נוסעים ברחוב הפירמידות.
15.00 – הקבוצה נכנסת ללב הפירמידה. בפרוזדור צר ומואר במנורות חשמל עולים במעלה הפרמידה. מרגישים מחנק,חסר אוויר,חם מאוד. אך החוויה יוצאת מהכלל. בשפיץ של הפירמידה רותי דקל מארגנת מקהלה,בקושי מצליחים לשיר,אבל שרים.
אחרי הביקור בפירמידה ירדנו לבקר ספינקס ענק.
16.30 – נוסעים לבית חרושת לפפירוסים,משם ברכבת לילה.
18.00 – עולים לרכבת לילה המובילה אותנו ללוקסור.לפני השינה ברכבת כולם מתאספים בבר וההתרגשות גדולה.שנת לילה ברכבת,יש שישנים נהדר יש שלא מצליחים להירדם.

יום שלישי-ראשון באפריל

6.30 –בבוקר-אנו עדין ברכבת.לבחורים עושים בדיקה ביטחונית.הבחורות נשארות בתא.יש לי הרגשה שזו מתיחה,האמת זו הייתה מתיחה..
7.45- הגענו ללוקסור-העוני משווע מסביב.בתים עלובים.
8.30- עליה למעבורת ונסיעה לצד השני.
9.00- ביקור במקדש רעמסס השני.
10.00- ביקור במקדש חשתרופסט (מלכה) משם מתחלקים לשתי קבוצות-קבוצה אחת עולה במעלה ההר לעמק המלכים,קבוצה שניה נוסעת באוטובוס לעמק.
12.00 – מגיעים לעמק המלכים,המראות מקסימים-ציורי קיר וקבר של תות אנך-אמון חנוט המצופה זהב.
14.00-יוצאים מעמק המלכים החום 36 מעלות.
14.30- נכנסים לבית חרושת לאלבסטר-אבן מיוחדת שממנה עושים פסלים.
15.00- חזרנו למלון למנוחת צהרים
17.00 – נסענו כברת דרך לראות את מקדש לוקסור-משגע- כמעט כל מלכי מצרים והאלים מונצחים בפסל ענק.

אבשלום לב סוקר את נפלאות מצרים

יום רביעי לטיול-

שטים במעבורת לאורך הנילוס.עלינו למעבורת בשעה שמונה בבוקר.
9.00 – הגענו לאי הבננות-אי קטן.נבקר בכפר מצרי טיפוסי.
9.15 – מיסטר מטאלי מצטרף אלינו להדרכה באי הבננות.ביקרנו בכפר טיפוסי.הילדים רצו אחרינו בדבקות לקבלת ממתקים.בכפר ראינו טבון ואת בית המשפחה של מטאלי.בסוף הביקור בכפר נכנסנו למקום בו מוכרים מזכרות והקניה סחפה את כולם.
אכלנו באי ארוחת בוקר וצהרים מקומית הכוללת פיתה,פול,דבש ובננות.
13.00 – חזרנו למלון
15.00- יצאנו בכרכרות עם סוסים למקדש קרנה,מקדש מרהיב ביופיו.
אחרי הביקור במקדש נכנסנו למוזיאון לוקסור,מוזיאון יפה מאוד.בערב הסתובבנו בשוק ושמענו קונצרט של אבבות.

יום חמישי לטיול- (יום ראשון בשבוע)

נוסעים באוטובוס לאסואן.גברת סוהיל המדריכה שלנו לבושה בשחורים,מתאבלת על מות בעלה. באוטובוס שמח,

ליזר מקבל מתנת יום הולדת,נמתח חבל להעברת דברי דואר-חבל מגידו.
עוברים את העיר הגדולה-אסננר-מקדש מתקופת התלמיים.מטעי בננות מחודשים.עוברים מכרות פוספטים.
אל-כאב חומת אבנים  המקיפה  את המקדש.לפי התקופה בה נבנה המקדש יש הקושרים אותו עם תקופת יוסף והיהודים במצרים.
8.30- מגיעים לאדפו.נעבור על גשר שהוא גם מהווה סכר לנילוס-הגשר ארוך ויפה.ממנו מגיעים לעיר אדפו.העיר מזכירה לחבר'ה את יריחו בגלל עצי הפוציאנות.
10.30- עזבנו את אודפו ועזבנו את עמק הנילוס,אנו נמצאים בנוף מדברי שדומה במראהו לנוף של סיני.
11.00-הגענו לעיר קוממבו-מייצרים כאן סוכר ואבן גיר.אנחנו בדרך למקדש קוממבו.המקדש פחות מרשים מהמקדשים שביקרנו בהם עד כה,המיוחד שבו שהוא היחיד שנבנה ממש ליד גדות הנילוס.אחרי הביקור במקדש נוסעים לעיר סואץ.
עמק הנילוס הולך ונעשה צר באזור אסואן.סלע הגרניט קרוב לשטח,קשה למים להתחפר.באזור קהיר עשרים קילומטר רצועה ירוקה מעובדת באזור הזה קרוב לקילומטר אחד.
בסביבות אסואן גרים הרבה לובים שעברו לכאן עקב העובדה שהסכר גרם לאובדן אדמתם.
13.00-אנו מבקרים בעיר אסואן-עיר מודרנית ויפה.
13.15-יורדים מהאוטבוס וללא החלפת בגדים הולכים לחוף לשיט פלוקות.
בשיט בפלוקה התחנה הראשונה האי אלפנטינה  (האי ייב).השם ייב פירושו פיל אך אין הוכחה שהיו שם פילים אלא שהיה מסחר בשנהב.
ראינו נילומטר מיוחד במינו-עם מד עומק בטורקית  ובכתב מצרי קדום.המקדש באי עצמו לא מרשים במיוחד.מהאי אלפנטינה שטנו לאי עם צמחיה טרופית ומשם לכפר לובי טיפוסי.מהכפר הלובי חזרנו למלון עיפים אך מרוצים.

פפירוסים

4.4.1984 יום שני (יום שישי לטיול)

8.15 –נוסעים לסכר אסואן.בדרך יורדים מלראות אובליסק לא גמור. האובליסק ענק-40 מטר (הגדול ביותר בעולם).
ראינו את מחצבות הגרניט ליד אסואן.כיצד חפרו את האבן כדי להעבירה לכל מצרים.שיטת הבקעת הגרניט-חיממו את הסלע לחום של 300 מעלות ואחר שפכו מים קרים וכך נוצרו בקיעים בסלע.הקישו בסלע באבן דיורית (העשויה מסלע קשה מגרניט)יצרו בורות.בור ליד בור וכך הוציאו סלעים ואבנים מתוך האבן שרצו בה כדי ליצור פסלים.כך ניתקו לאט  לאט  את האובליסק מהקיר.
העברת האובליסק-
גלגלו את האובליסק על קורות עץ עד הנילוס.הרימו את האובליסק בשיטת מנוף עם 30 קורות עץ הקשורות ל40- חבלים שמשכו כ-400 פועלים.כדי לחצוב אובליסק ולהעבירו למקומו לקח 20 שנה.את האובליסק העמידו במקומו כך שבנו יסיד ומעל היסוד בנו באר מלאה בחול,שמו את האבליסק על החול ולאט לאט הוציאו את החול מתחת עד שהאובליסק   התיישר ונעמד על הבסיס.
נוסעים מעל הסכר הישן שהבריטים בנו אותו.אחר עוברים על תעלת עודפים.תעלת חירום במקרה ויש עודפי מים בסכר.עוברים מעל הסכר-הסכר הגדול ביותר בעולם 3,5 קילומטר.
11.0 יורדים מהאוטובוס עוברים למעבורת ושטים לעבר מקדש פילה. מקדש הבנוי על אי. בגלל סכר אסואן היה צריך להעביר את המקדש ממקומו בגלל שהמים הגיעו לגדותיו. בחזרה למלון עלינו לתצפית למלון קטרק-שם צולם הסרט-רצח על הנילוס.
18.00 –ברכבת לילה לקהיר
5.4.1983 –יום  שלישי היום השביעי לטיול
מגיעים ב7.30 בבוקר לקהיר.בתוכנית ביקור בבית הכנסת  היהודי,כנסיה מסגד ומוזיאון קהיר.
10.45- הגענו לקהיר עולים לאוטובוס-אותו אוטובוס שקיבל את פנינו במסוף המצרי,הנהג מוחמד  המדריך מוחתפ.
11.30 –ביקרנו בבית הכנסת על שם איבן עזרא.בית הכנסת נמצא ליד בית קברות קופתי.בעליית הגג של בית הכנסת נמצאה הגניזה של קהיר (ספרים יקרי ערך בנושאים יהודיים).מבית הכנסת הלכנו לכנסיה קופטית.בדרך למוזיאון קהיר עצרנו ברובע הקדרים וראינו את עבודת הקדר.
13.00 – ביקרנו במצודה שבנה סאלח א-דין.פיאר וקישט אותה  מוחמד עלי.אחר ביקרנו במסגד אלבטריס.אחרי הביקור במסגד נסענו למוזיאון קהיר,אחר כך למפעל  לבשמים ולבסוף לשוק אל חליל.אני לא הלכתי לשוק אלא נסעתי לבקר בגן החיות של קהיר.

עופרה מבקרת בגן החיות הקהירי

גן החיות הקהירי

גן החיות הקהירי הומה אנשים , בעיקר בני נוער והורים עם ילדים. נערים משחקים כדורגל בין תאי החיות. החיות רובן מנומנמות, לקופי הבבון כבר הוגשה ארוחת הצהרים , מנה גדושה של בוטנים.
המטפל של הפילים מזמין אותי להצטלם ליד הפיל   ,בצעדים מפוחדים אני ניגשת לפיל ונוגעת בחדקו. המטפל מרגיע את הפיל "זו  רק ישראלית.."
האריות  פעילים מאוד בתקופה הזו, האריה החליט דווקא  עכשיו לעיני המבקרים הנהנים הנאה מושלמת להזדווג עם הנקבה.
במזל-טוב בקרוב יולד גור אריה נוסף לגן החיות הקהירי.

שיר שחיברתי בערב סיום הטיול

הלילה הזה פיתה מרוחה.
שבכל יום ויום חנן מרביץ גז ודוהר
לתל אביב,הלילה הזה הוא מדלג בחינניות
במעלה המקדש,ומסוגל לכולנו למסור ד"ש.

שבכל יום ויום השתדלנו לשמור על

סדר כללי של זוג יונים בשובך אחד
הלילה הזה הפכנו לרביעיות.