יום שני, 28 באוגוסט 2017

צור בן שיית בונה לו בית - מצגת מארכיון גן שמואל


צשקה עם ילדי גן שמואל בשנות הארבעים


צור בן שיית בונה לו בית


הפעם אני מארחת אוצר מיוחד במינו מארכיון גן שמואל שתודתי נתונה להם על הסכמתם לפרסום 
יום אחד בפיזוזי ברחבי הפיסבוק נתקלתי במצגת ששבתה את לבי. העלה אותה לרשת נכדו של אריה שרון (האדריכל המפורסם) ארד שרון. ארד הפנה אותי לארכיון גן שמואל ומשם כבר קיבלתי את כול הסחורה ואיזו סחורה....
צור בן שיית בונה לו בית
המצגת המופלאה הזו נוצרה בגן שמואל בשנת 1954 .  באותה שנים למדה קבוצת "אלון " את נושא "הבניין " , בחינוך המשותף באותם זמנים  הייתה דרך למידה ששיקפה מחשבה חינוכית חברתית, אשר ראתה בחינוך ובהוראה תהליך אחד: למידה משולבת חווייתית לפיתוח אישיות הילד ויכולותיו, להקניית דעת, גירוי הסקרנות וחשיבה ומיומנות סביב נושא אחד. כך למדנו את נושא "הדבורה" את נושא "הפרח " ואת נושא "המשק שלנו " ועוד נושאים על פי החלטת מורינו שיותר מכול רצו לתת לנו השכלה רב תחומית.
את המצגת הזו הכינה צשקה על פי שיר מפולנית .
הנפשות הפועלות:
צשקה נולדה ב- 1902 בכפר פולני על יד העיר לודג' שבפולין. בשנת 1921 עלתה לארץ והצטרפה לחבריה שהיו בגן שמואל. הכירה את מרדכי גלר ונולדו להם יעל ואיציק. כעבור שנים נפרדו בני הזוג וצשקה נישאה לצשק רוזנטל. מנשואים אלה נולדו רותי ושאולי. במשך רוב חייה בקיבוץ עבדה צשקה בחינוך והוראה. הקימה את בית הספר, את משק הילדים ואת ספריית הילדים . ביימה והעלתה הצגות רבות. נפטרה בשיבה טובה ב1989 .
על קברה ספדו לה חניכיה הרבים :
איננו שוכחים לך את היותך קטנת קומה , רזה, ובו בזמן גם ענקית ומשמעותית בחיינו, חיי כל הילדים והמורים שנולדו וגדלו בגן- שמואל...לא נשכח לך את בניית חברת הילדים, את הקמת משק הילדים ובניית הספריה, לא נשכח אותך מנהלת את כל אלה ללא לאיות , עם המון יצירתיות ומרץ שלא נגמר אף פעם.את היית תמצית חייה והלב הפועם של חברת הילדים..
שלך "הילדים" ועובדי חברת הילדים

יוחנן סימון - אייר את המצגת (חי באותם שנים בגן שמואל )
יוחנן סימון, צייר ישראלי, נודע בפרסקאות שצייר; ממייסדי מכללת אורנים ומורה לאמנות במכללה. בשנות חייו בקיבוץ, נחשב כאמן המייצג והמוביל של התנועה הקיבוצית כשיצר בסגנון האמנותי של הריאליזם החברתי. ויקיפדיה

ציור של יוחנן סימון- נוער בקיבוץ 1954 (ויקופדיה)



אריה שרון - אריה שרון היה אדריכל ישראלי זוכה פרס רוקח ופרס ישראל לאדריכלות (ויקופדיה)

אריה שרון (ויקופדיה תמונות )



המצגת והצילום של צשקה- באדיבות ארכיון גן שמואל 

אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה