יום ראשון, 16 באפריל 2017

כך ניצחנו את האבן - סיפור הקמת קיבוץ עין השופט ( 43)


משה פישביין כמנהל המשנקים בביקור באיטליה


במשנקים

ריאיון עם משה פישביין
2 ביולי 1981

משה מאשר את הדברים שנאמרו בשיחות על עבודת קשישים. המפעל אינו יכול להתקיים בלי הוותיקים ולקיבוץ יהיה קשה להתקיים בלעדיו. היקף העבודה, ההזרמה לקופת הגזבר, התעסוקה לכול – הופכים את המפעל לאחד המרכזים החשובים של פעילותנו המשקית והחברתית.
על אף קרבתי הגיאוגרפית בעבודה למשה, אין זה מין הדברים הקלים להתפנות יחד לשיחה יסודית על המפעל, ואמנם עשינו זאת בשתי ישיבות.


ש: עברו שמונה חודשים מראשית שנת המאזן. שנה לא קלה בארץ ובעולם. כיצד התאמתו התחזיות שלנו?

ת: בראשית תשמ"א חזינו ירידה בצריכה בשל המיתון בשוק העולמי והשפל בבנייה אצלנו. בפועל עברנו את התחזית ב-7% - שהוא גידול משמעותי, וזאת בשל עליית הייצוא, המהווה היום אצלנו 
כ-30%. כמו כן האמריקנים, שבונים שדות אצלנו, הגיעו לשלב גמר וזכינו במכרזים. 
באופק נראים פרויקטים של משרד הביטחון, שעשויים להשאיר אותנו לפחות במצב לא יותר גרוע. הייצוא גדל, אך כדאיותו בשוק האירופי ירדה בשל השינויים בערך הדולר לרעת המטבעות האירופיים. רבים מהיצואנים נאלצו לצמצם, או אף להפסיק את הייצוא. 
באירופה קיים מיתון כלכלי. זאת נוכחתי לדעת בביקוריי באירופה – באנגליה ובגרמניה.


ש: איך אנחנו מצליחים לנווט את הייצוא בתנאים כאלה?

ת: אנחנו קודם כל חייבים לדאוג לתעסוקה, לכן אנו גמישים יותר במחירים. כדי למתן את ירידת מחירי המוצרים, אנו לוחצים על הספקים להוריד ממחירי חומר הגלם (ואמנם הצלחנו, בעיקר בנסיעתי האחרונה). 
איננו יכולים להרשות לעצמנו לצמצם את הייצור - שלא כתעשיין פרטי המפטר פועלים. לטווח של
חצי שנה אין גם לחשוש מצבירת מלאי (והיום אין בכלל!). קשה להתנבא בעיקר ביחס לשוק המקומי לאחר כלכלת הבחירות.


ש: אמרת כבר שאנו חייבים לקיים את מסגרת הייצור. כדאי שתפרט, כי יש הטוענים שאנשי המשנקים "משוויצים" כמפרנסים גדולים – בחילופי דברים שהופיעו בדפי העיתון ובמועדון חמש נאמרו משהו בעניין זה.

ת: עובדה שאין אלטרנטיבה לעבודת הקשישים, ומאידך המפעל אינו יכול להתקיים בלעדיהם.  מקומו של המפעל במערך המשקי הוא כיום כזה שבלעדיו אי אפשר. ההזרמה של המפעל לקופת הגזבר (לאחר תשלום בעד חומרי גלם והוצאות ייצור אחרות) היא כה נכבדה שהיא עזרה לא במעט לשפר את מאזן התשלומים.


ש: באילו סכומים מדובר?

ת: במאי, למשל, היקף המכירות הגיעו ל-36 מיליון ל"י, או בממוצע כ-30 מיליון לחודש. המדד עלה ב-81% בשמונה חודשים. מדובר ב-1,000 ימי עבודה לחודש בערך, כאשר 70% מהם נתרמים על ידי חברים וחברות מעל גיל 65. ובכן, המספרים מדברים בעד עצמם.


ש: בטווח יותר רחוק לא נראה שיש שכבת חברים בגיל זה שתצטרף בקרוב לעבודה במפעל – מה התכנון?

ת: אנחנו מטפלים בהשגת טכנולוגיה חדשה – מפעלנו קטן מדי כדי לעסוק במחקר ולכן אנו נמצאים בקשר עם גורמים בחו"ל שמפתחים ציוד וטכנולוגיה מתקדמים. הנסיעות התכופות לחו"ל הן חיוניות כדי ללמוד על חידושים ולרכוש ידע. גם בלי קשר לבעיית כוח אדם, יש לקחת בחשבון שהמשנק הוא מוצר רגיש לשינויים. אורך חייו בשוק העולמי קצר ויש לשקוד על פיתוח.
הכנסנו השנה לשוק מוצר חדש הידוע בשם ראפיד-סטארט. אנחנו ממשיכים לפתח מוצר חדש – לצערנו אין לנו מספיק כוח אדם כדי לזרז את הפיתוח, וזה עלול להתיישן או שמתחרינו יקדימו אותנו.
המוניטין שלנו גבוה ולמרות מחיריהם היותר גבוהים של מוצרינו, מכירים ביתרונם ומוכנים לשלם את המחיר. הצוות הטכני שלנו הוא על רמה מקצועית גבוהה, אך עם התרחבות היקף הייצור וגיוונו – יש צורך להרחיבו.


ש: מה שייכותם של מוצרי הכבישה הידועים בשם דיורודיין (Durodyne)  שאליהם מגייסים מדי פעם חברים מחוץ למפעל?

ת: מחלקת הכבישה שלנו מסוגלת לייצר בהיקף הרבה יותר גדול משנחוץ למשנקים, לכן חיפשנו מוצרים לניצול יתר של המכבשים. בזמן שהותו של גיורא בארה"ב הוא הצליח לרכוש קונה למוצרי כבישה שאנחנו מספקים בסכום כולל של 120-130 אלף דולר לשנה. 
מעבר לחשיבות הכלכלית של תוספת זו מתאפשר לנו לווסת את העבודה. הצוות הטכני פרץ פה דרך שאפשרה לשכלל את עבודתנו הרבה מעבר לשיטה המקובלת במפעל המקורי. 
בסה"כ תוספת נכבדה מאוד של תמורה כספית למספר ימי עבודה קטן יחסית, ללא קשר עם שאר המוצרים.


ש: משה, מתי נתקבל אצל הנשיא כייצואן מצטיין?

ת: התקרבנו ליעד אבל בינתיים העלו את הסכום ממיליון דולר ייצוא למיליון וחצי, וכך התרחקנו קצת לפי שעה, אך לא לזמן ארוך, נקווה.


ש: אני רואה על שולחנך את עיתון הבורסה? מה, גם אנחנו?...

ת: חס וחלילה. עיתון זה מעדכן אותנו לגבי המתרחש בשוק הבין-לאומי והמקומי בכלכלה. חלקנו בייצוא גבוה וחומרי הגלם מיובאים. לכן אנו חייבים בהתאם לשינויים שחלים במחירים, לקבוע את מדיניות המכירות לייצוא מצד אחד, ומדיניות רכישת חומרי הגלם מצד שני. אין זה בדיוק העיתון למהמרים במניות בבורסה.


ש: לסיום, איך אתה מרגיש בתפקידך לאחר למעלה משנתיים?

ת: ניסיוני הקודם ולימודיי הכשירו אותי, רק במידה מסוימת, לתפקידי הנוכחי, אך אני נהנה מעבודת צוות של ההנהלה הפעילה שמתכנסת באופן קבוע ודנה בפעילות שוטפת ועקרונית. 
הייתי מעדיף פעילות יתר של צוותים במפעל בתחומים השונים, ועל ידי כך יהיו יותר חברים מעורבים ישירות. 
ישיבות חבר העובדים מתקיימות לפחות אחת לחודש ושם נמסר מידע מפורט, אך אין זה פורום לדיון. חלל זה יכול להתמלא על ידי עבודת צוותים. בסך הכול אני מרגיש שיתוף פעולה ונהנה מכמה צעדים רציניים שהצעידו את המפעל קדימה.
יש לי ביטחון שלכל עובד יכולה להיות הרגשה שהוא מפרנס עצמו בכבוד והוא שותף לצוות גדול, אחראי ומעוניין בעבודתו.



חליפת מכתבים בין משה, מנהל המשנקים, לסוחר מצרי, אחרי חתימת השלום עם מצרים (1979), על אפשרות של יצוא משנקים למצרים.
הופיע ב"משנקון" מס' 3 תחת הכותרת "סקופ! משה שב מצריימה"

"פארוק גהאראבא"
רח' אוראבי 31
קהיר
מצרים

הנדון: מכתבכם 80/616 מיום  11.3.80 

מר פארוק גהאראבא היקר,

רק עכשיו חזרתי מסיור מסחרי נרחב בחו"ל וקראתי את מכתבך. מאוד התרגשתי מהרוח השורה במכתבך והאפשרויות של שיתוף פעולה מסחרי בין שני המפעלים שלנו. זה חלום שהיה למציאות, אשר לפני זמן לא רב היה דמיוני בהחלט. נקווה שהמגעים בינינו יתהדקו וקשרים נורמאליים יתקיימו בין העמים.

לפי בקשתך אני שולח לך חלק מהקטלוג שלנו, ממנו תלמד לדעת על המוצרים שלנו ובמיוחד את המוצרים שאנו מוכנים לייצא.
המפעל שלנו הוא המוביל בישראל, המייצר משנקים למנורות פלואורוסצנטיות, מנורות כספית, מנורות נתרן בלחץ גבוה ומציתים. המוצרים שלנו מפורסמים בטיבם הגבוה.
אנו כבר מייצאים זה כמה שנים לאנגליה, אוסטרליה והפיליפינים. השם הטוב שלנו בשוק ידוע אודות השירות הטוב והנאמן שאנו משרתים את הלקוחות שלנו.

בזה אנו שולחים לכם מחירון. אם תודיעו לנו שהמחירים מתאימים לכם ושקיימת אפשרות לשווק את המוצרים שלנו בארצכם, אנו נשמח מאוד לקשור קשרי מסחר אתכם ולחתום על חוזה המכיר בכם כסוכן בלעדי.

בכל מקרה נשמח לקבל תשובה מכם.

בכבוד רב,
משה פישביין

***********
    
לכ'
מפעל מוצרי חשמל
עין השופט

תודה על מכתבך מתאריך 28.5.1980. תוכנו קיבל את מרב תשומת לבנו. עקרונית אנו מאוד מעוניינים במוצרים שלכם ובמיוחד בשלב ראשון, במשנקים לנורות פלואורסצנט 20 ו-40 וואט.

אנו יכולים לקנות מיליון יחידות בשנה בערך, בתנאי של מחירים מתחרים.
לתשומת לבך המשנקים הפולניים ידועים בשוק שלנו ונמכרים במחירים מתחרים. הם מייצרים איכות טובה תחת רישיון של יצרן ספרדי.

שאלותינו:
1. האם יש ביכולתכם להתחרות?
2. אם לא, מה המחיר המינימלי הכולל את העמלה שלנו?
3. אנו זקוקים לדוגמאות של מוצרכם לבדיקה.
4. המתח בקו שלנו הוא 220 וואט לעומת 230 שלכם. האם דבר זה מעורר בעיות טכניות כלשהן?

אנא בדוק והעבר לנו את הערותיך. אעריך מאוד אפשרות להגיע להחלטה אישית איתך בקהיר.
האם יש באפשרותך לתכנן ביקור אצלנו ומתי?

מיטב דרישות שלום

פארוק גהאראבא
יושב ראש חברת מסחר לייבוא ולייצוא

אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה