יום שני, 31 באוגוסט 2015

סיפור חיי- ברל קרן ז"ל




אסיפת קן השומר הצעיר בביאליסטוק

      
 

סיפור חיי

אני שמחה לארח בבלוג שלי סיפור חיים  מדהים שאפשר לומר עליו שהוא סיפור הקיבוץ שלנו ,מבקיעת הביצה ועד גדילת האפרוח , שהפך לתרנגול – סיפור חייו של ברל קרן ז"ל.

ברל עם האח אליק והאחות מלכה לפני עלייתם לארץ

לכבוד יום הולדת  התשעים של ברל אספה משפחתו בניצוחה של עדנה חומרים מפי אבא ברל על כול תקופת חייו. הסיפור סופר באירוע יום ההולדת ונשאר בארכיון כעדות כתובה. את העדות הזו חשוב היה לי לעלות בכתובים כדי להנגיש אותה לציבור רחב יותר. לא הכול יסופר כאן אלא רק קטעים הנוגעים להתהוות הקיבוץ- קיבוץ עין השופט.

 

 
ברל נולד בעיירה טרסטינה ליד ביאליסטוק ב1913.עם הזמן עברה המשפחה לעיר ביאליסטוק.בגיל 12 הוא מצטרף לתנועת השומר הצעיר וב1929 בהיותו רק בן 16 הוא יוצא להכשרה בצ'נסטחובה וחי שם ארבע שנים.



השומר הצעיר

במחלקה רביעית, לקראת הגימנסיה, הצטרפתי לתנועת השומר הצעיר יחד עם ילדים נוספים מבית הספר. היה לנו מורה בשם חונק'ה קליינבורד, אישיות מיוחדת במינה. אדם כריזמאטי, נואם מצוין, במאורעות תרפ"ט הלהיב את ההמונים בהפגנת היהודים בביאליסטוק. 
הוא לימד אותנו לטינית, כדי שנוכל להתקבל לגימנסיה, וגם היה מדריך שלנו כשנכנסנו לתנועה. אחר שהיה מספר שנים בארץ, בקיבוץ, עבר עם חברי תנועה נוספים לקומוניסטים (פרקציה), חזר לחו"ל  
 וב 1936 לחם במלחמת ספרד בבריגדה הבין-לאומית. 

פעילות הבנות בשומר הצעיר

לאחר גלגולים רבים מצא את דרכו כסופר ושינה את שמו לאלחנן איילתי.בקן ביאליסטוק, בנוסף לפעולות צופיות, היו לנו פעולות רעיוניות (בורוכוב ופלכנוב), דיברנו על  ציונות, ויצאנו למחנות ולמושבות קיץ. 

פעילות הבנים בשומר הצעיר

 


זכורה לי מושבת קיץ  ליד העיירה טיקטין (טיקוצ'ין). בילינו שם חודש ימים בלי הורים. כל אחד, חניכים ומדריכים, צריך היה להביא אתו ציוד ומצרכים מהבית. גרנו באסם, על החציר.
זכור לי מקרה שקובה ואני הצטרכנו להגיע מהמושבה לעיירה טיקטין. 



קובה מן

זה היה אזור של יערות. תעינו בדרך וירד החושך, הגענו לשטח בוצי וככל שהתקדמנו שקענו יותר. פנינו לאחור, ורק אחרי תעייה ממושכת הצלחנו להיחלץ מהבוץ. 
הגענו בשעה מאוחרת במקום לעיירה - בחזרה למושבה, תשושים ומותשים.
מורים מהגימנסיה העברית היו באים לביקור במושבת הקיץ ומשתתפים במפקדים החגיגיים שנערכו בבוקר ובערב ליד מדורה. 

היינו שרים "תחזקנה", "אל ראש ההר", "עולם ישן נחריבה" ומאמינים בכל ליבנו בתוכן השירים. "תחזקנה" היה ההמנון שלנו. את "התקווה" התחלנו לשיר רק עם עלות היטלר לשלטון כשגברו הפרעות ביהודים.

הבנות מקבלות הכשרה לעבודה חקלאית


אימון כדורסל





גדוד השומר הצעיר בביאליסטוק


אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה