יום שני, 9 בדצמבר 2013

תחילתה של המושבה יקנעם

משפחת דויטש - ראשוני המתיישבים ביקנעם
תמי דוידמן (חברת עין השופט) מספרת על סבא שבתיאל וסבתא ציפורה:
"בשנת 1934 החליטו סבא שבתיאל וסבתא ציפורה לעבור לישוב עם אדמה חקלאית. יהושע חנקין שבשנת 1934/5 קנה בשם "הכשרת הישוב" כ-20.000 דונם מאדמות הכפרים הערביים - קירי וקמון (הקרקעות היו שייכות לכמה אפנדים, אך עיקרם למשפחת סורסוק הלבנונית). הציע למשפחה לקנות חלקת אדמה בזול ביקנעם. המשפחה החליטה לעבור מנס ציונה ליקנעם עם ששת ילדיהם. מכיוון שביקנעם עוד לא היו תנאים למגורים הם עברו לגור באופן זמני בבית ערבי . משפחה יהודית יחידה בין משפחות ערביות. מהר מאוד נוצרו קשרי ידידות עם התושבים הערביים שמכרו להם ירקות ופירות שגידלו. הערבים לא ממש אהבו אותם, אבל גם לא התנכלו להם. מים הם הביאו בפחים על חמורים מתוך בור שהיה למטה בעמק. הפרימוס שימש אותם לחימום המים, בישול ותאורה. היה מסוכן לגור בסביבה כה עוינת לכן העמידו שומר ערבי עם רובה אנגלי שישן ליד הבית ושמר עליהם מפני סכנות של התנפלות ערבים.

פעם ביום עבר ליד יקנעם אוטובוס שנסע מג'נין לחיפה. אם היה צורך במשהו לבית, סבא או אחד מהילדים ירדו ברגל או בחמור לכביש, עולים על האוטובוס ונוסעים לשוק הערבי בחיפה. כך חיו בתנאים הקשים האלה כשנה. אחרי שנה הם התחילו לחפור באר מים (מעל סולתם של היום) וב-1935 עברו לגור ליד הבארות. לאט לאט הצטרפו עוד משפחות שקנו קרקע מ'הכשרת הישוב' וב- 1.12.1935, יום ה' בכסלו תרצ"ו, נוסדה יקנעם המושבה."




לזכר יואש ויצחק
ב-1936 נהרגו שם שני השומרים יואש זולר ויצחק קלוצ'בסקי, אותו הכרתי בהכשרה בפולניה. באותו זמן נולדו ביקנעם תאומים וקראו להם בשמם של שני השומרים. המשורר דוד שמעוני כתב שיר על המאורע הזה ולזכרם של השומרים קראו למקום רמת השניים.

בהרי אפרים בתוך חורשה נמצא בית הקברות של יקנעם.
יהושע חנקין, גואל אדמות עמק יזרעאל בחר את המקום הזה שהוא מרהיב ביופיו, אגודת השומרים הקימה שם לזכרם של יואש ויצחק מציבה בצורה של עמדת שמירה שמשקיפה על כל עמק יזרעאל.
אחרי רצח יואש ויצחק ב-1936 ניטעו לזכרם שני ברושים. גאולה וטוביה לישנסקי היו חברים של השנים וגאולה החליטה להנציחם בעצי הברוש שנטעה. בתמונה עוברת אורח שניצה דקל צילמה ליד שני הברושים. תודה לניצה דקל על הצילום.







שני הברושים שנטעה גאולה לישנסקי לזכר השומרים שנפלו על משמרתם ברמת השניים

אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה