יום ראשון, 29 בדצמבר 2013

אפרים ואליעזר

הקהל סביב הקבר ברקע  ג'וערה
בשנת 1938 בשעה ארבע אחר הצהרים יצאו שתי עגלות מרמת השנים שליד יקנעם המושבה.בעגלות ארבעה חברים מעין השופט בלווי נוטרים שחזרו מעבודת חריש לעבר ג'וערה ביתם.בכל עגלה נסעו שניים, כשהגיעו העגלות סמוך לגשר הנמצא במרחק 2 ק"מ מעין השופט,הותקפו פתאום במטר יריות חזק מרובים,שניתך עליהם מהמארב. כנופיה של שלושים ערבים התקיפו את יושבי העגלות.העגלה הראשונה הספיקה לעבור בשלום והיושבים בה ניצלו, יושבי העגלה השניה, הנוטר אפרים טיקטין וחבר הקבוצה אליעזר קורנגולד שלא הספיקו להיחלץ ממטר האש-קפצו מהעגלה תוך מטר כדורים כדי להתגונן בנשק שהיה בידם,אך נפלו חללים במקום.


עם הישמע היריות בעין השופט יצאו משם כמה נוטרים מזוינים בדרך ליקנעם,בכיוון שממנו נשמעו היריות.בדרכם פגשו את
העגלה הראשונה והיושבים בה מסרו להם על ההתקפה הפתאומית.בטרם הגיעו הנוטרים למקום הרצח,כבר נעלמו הרוצחים,שברחו כנאה בכוון ההרים מערבה מכפר ריחניה.הנוטרים מצאו תחילה את גויתו של טיקטין ולאחר זמן מה נתגלתה גם גוית קרונגולד,במרחק מה מחברו.

הנשק שהיה בידי שני ההרוגים - רובה מטיפוס מאוזר ואקדח מטיפוס זה,נשדד, ומרגליו של טיקטין הופשטו המגפיים ונלקחו על ידי הרוצחים.

הלווייתם של אפרים ואליעזר. קבריהם היו הראשונים בבית הקברות של עין השופט, והם קבעו את מיקומו עד היום

בערך ב-6.30 הועברו הגוויות לעין השופט. למקום בא רופא ממשמר העמק. מן הבדיקה הרפואית התברר שטיקטין נהרג בכדור שנורה ממרחק שני מטר. קרונגולד נפגע ברגלו השמאלית ובראשו.
הסוסים שהיו רתומים לעגלה רצו אחרי העגלה הראשונה והגיעו לעין השופט כמעט באותו זמן.

למחרת הרצח יצא צבא ומשטרה עם כלבי גישוש בעקבות המתנקשים.בהגיעם לואדי ערה נורו עליהם יריות רבות.הצבא והשוטרים השיבו אש ובחילופי היריות נהרג ערבי מכפר ערערה.

ביום ו בצהרים נערכה הלוויתם של אליעזר ואפרים קילומטר מג'וערה ושם הונחה אבן הפינה לבית הקברות של עין השופט.להלוויה באו כ-300 איש מכל הסביבה וחיפה.

יונה ינאי ספד לשניים, ופנה  לחבריו : אספו כוח ,כי נחוץ לנו כוח רב כדי שנוכל להמשיך בעבודה לאחר שנגדעו שני העצים הרעננים האלה, מי כמוכם אפרים ואליעזר יכולים להעיד על ברית הדמים שכרתנו עם הארץ, בנו האמונה שיהיה לנו מספיק כוח להמשיך כאן במקום הזה.



אליעזר (לולק) קרונגולד
אליעזר קרונגולד (לולק)
נולד בפולין ב- 1914.  היגר כילד עם משפחתו לטורנטו שבקנדה. היה חניך תנועת השומר הצעיר  והיה מבין הראשונים שעלו מהעיר טורנטו לארץ ישראל.לבו נמשך לארץ.במשך שהותו בארץ עבד בכמה קבוצים.היה חבר הגרעין האמריקאי שהשתקע בעין שמר ואחר –בכרית (מחנה שהוקם בתל אביב והיה ראשיתו של קיבוץ כפר מנחם- מבין מייסדיו היו גם מחברי עין השופט – משה ושושנה ברזילי דוב ושמחה ורדי אהרון וחנה זיו ועוד..) לבסוף החליט לחיות בעין השופט.
אליעזר לביא שנולד זמן קצר אחרי מותו ניקרא על שמו.












אפרים טיקטין
אפרים טיקטין
נולד ב- 1913 בליטא. כרבים מיהודי מזרח אירופה בעודו ילד רך הגיע לאמריקה עם משפחתו. היה בין מייסדי קן "השומר הצעיר" בדטרויט. בשנת 1933- עלה לארץ והצטרף לקיבוץ "אמריקה בניר " בחדרה.
עבד בפרדסי הסביבה והתמחה בגידול עצי פרי. לפני העלייה להתיישבות נשלח להכשרה במטעים של משמר -העמק. עם העלייה לג'וערה נקבע לריכוז ענף המטעים והשקיע מחשבה ותכנון יסודי בביצוע הנטיעות באדמת עין השופט.אותו יום חמישי היה אולי היום המאושר ביותר בחייו.בבוקר עבד בחורשה ובצהרים חזר הביתה להיפגש עם מפקח המטעים בארץ.זה שיבח את עבודתו של אפרים ואת מצב הגן ולא מצא די מילים להלל אותו.כולו שמחה הלך אפרים ללוות את המפקח עד יקנעם.בדרכו חזרה הביתה נפל על משמרתו.
אפרים היה נשוי ליהודית קוצר.יהודית הייתה בהריון  ביום הרצח.כאשר נולד בנה הוא ניקרא על שמו של אפרים- אפרים טיקטין החי כיום בהזורע.
צבי גלצור מודיע לציפקה גלצור שהייתה בתל אביב על הרצח


אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה