יום שבת, 26 בספטמבר 2015

סיפור חיי - ברל קרן מספר על הרחבת הפעילות של מברג

ברל קרן בעבודתו במברג בשנות השבעים

מברג

כחמש שנים לאחר הקמת מברג, אהרון, שהיה בעל המקצוע ומרכז הייצור, יצא, ופנו אלי לעבור לעבוד במפעל. בעזרת מהנדסי מפעלי "תכן" בדקנו אז מה נחוץ
לעשות לקידום המפעל למען הגדלת הייצור ובעיקר הייצוא. החלטנו על קנית ציוד חדש, הגדלת המערכת, הגדלת הייצוא, הגדלת המבנה. ב – 1960 הוטל עלי לנסוע לחו"ל לבדיקת הציוד החדש ולרכישתו. נסעתי לאירופה. במשרד התשלומים בגרמניה ישב ישראלי שהכין עבורנו רשימת מפעלים לרכישת ציוד לברגי עץ. נפגשתי בקלן עם מהנדס מ"תכן" שהגיע מארצות הברית, ישראל לרמן, ונסענו לביקורים לפי רשימת הספקים שהיתה בידינו. נעזרנו במיוחד בהמלצה של יהודי אמריקני, זקהיים, בתו שהתה אצלנו והוא היה לנו לידיד.
היו לו מחסני ברגים גדולים בארה"ב והוא  היה רוכש ברגים ממפעל ABC  בגרמניה. רק בהמלצתו הצלחנו לבקר במפעל זה ולראות את תהליך הייצור. 

מבנה של מברג לקראת סיום הבנייה בשנות החמישים



היה רגע מביך,כשתוך כדי הסבר ושיחה הוציא המארח תיק שכתוב עליו "מברג עין השופט ישראל" ואמר שאנחנו התחרינו בהם בייצוא לקנדה... (ייצאנו אז ברגי עץ בסך הכל ב 5000 דולר).
 
ביקרנו בעוד כמה מפעלים, וכשישראל הצטרך לחזור, המשכתי לבדי לאטליה ולשוויצריה לראות מפעלים נוספים.
בסוף הוחלט לקנות ציוד בשוויצריה בשיטת ייצור ברגי עץ שונה  - כרסום במקום סכין חריטה. רן קרייפין נסע אחרי ללמוד את הפעלת הציוד וייצור הכלים.
הפעלת הציוד החדש אפשרה לנו לייצא את הברגים לארצות הברית, לאותו זקהיים שהיה מוכן לקבל אצלנו את כל תפוקת הייצור. עבדנו אז שלוש משמרות ואמנם סיפקנו לזקהיים כמעט את כל תפוקת המכונות החדשות.

המכונות הראשונות שהגיעו מגרמניה 1958



הנסיעה השניה לחו"ל היתה ב 1964. התחלתי באירופה והמשכתי לארצות הברית. המטרה היתה לרכוש ציוד לייצור ברגי פח וברגים מיוחדים – פיליפס והברגה - בערגול. היה לנו קשר עם בית חרושת של משפחת ליבוב, שנוצרו אתם קשרי ידידות. הם ייצרו ברגים כאלה והיו מוכנים למסור לנו את כל הידע לייצורם. מפעל זה היה במרחק כ 200 ק"מ מניו יורק. במשך מספר ימים נסעתי מבוקר עד ערב עם בעלי המפעל ועקבתי אחר תהליך ייצור הברגים.                                                             
בנסיעה זו היה לי מפגש מרגש עם ליאון מוהיל שעזר לי הרבה. התרשמתי אז מאד מהטכנולוגיה האמריקנית - היעילות והשכלולים. אני זוכר שירדתי לבדוק תעלה שנחפרה באמצע הרחוב, בתוך התנועה הסואנת והתנועה המשיכה לזרום ללא הפרעה. התעכבתי לראות גם בניית גשר באופן שאיפשר למכוניות לעבור מתחתיו בעת הבנייה.

קוזין שלי ערך לי סיור בעיר הישנה של ניו-יורק.  שם התמונה היתה לגמרי שונה. שיכורים שכבו על המדרכות והחיים זרמו סביבם כאילו הם לא קיימים.

מאיר רזניק לוקח מידה- צילם משה דנגור


 עם שובי נסע רן לארצות הברית ולמד את כל הקשור בברגי פיליפס וברגים מיוחדים ואת הפעלת הציוד וייצור הכלים. התקדמנו מאד בייצור הברגים המיוחדים וברגי מכונה. החלפנו כמעט את כל ייבוא הברגים המיוחדים. סיפקנו למפעלים גדולים כמו "אמקור" ו"תדיראן", לתעשיית הטלפונים ועוד. 
הביקוש גדל מאד ונאלצנו  להפסיק את ייצוא ברגי העץ לארצות הברית.

עובדי מברג בשנות התשעים



                                                              

אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה