יום חמישי, 28 במרץ 2019

לרקוד עם דולפינים








רשימה שפורסמה בשנות התשעים בעיתונות הקיבוצית..
תודה לנאוה חולבסקי על ההדפסה המחודשת
הצילומים מויקיפדיה תמונות 

לרקוד עם דולפינים

מדען אנגלי שהתחביב שלו היה צלילה וצילום תת-מימי, הבחין בעובדה מוזרה – אנשים הנפגשים עם דולפינים בים הפתוח, חוזרים מהמפגש הזה שמחים יותר ושלווים יותר. במוחו של המדען הבריק רעיון – לנסות ולהפגיש דולפינים עם אנשים פחות שמחים, אנשים הנמצאים בדיכאון ושלא עזר להם שום אמצעי אחר. ידיד משפחה שלו ביל, עבד במסעדה. באותה מסעדה התגלתה גניבה מקופת המסעדה וביל הואשם בגניבה והוכנס לבית הסוהר על לא עוול בכפו. מכיוון שביל היה אדם מאוד רגיש, הוא נכנס לדיכאון מאוד קשה ובילה תשע שנים בבתי חולים פסיכיאטריים ודבר לא עזר. המשפחה הידרדרה. באחד הימים יצאה המשפחה לחופש לאירלנד, שם פגשו את המדען בהרצאה על הדולפינים. הוצע לביל לשחות בים ולהיפגש עם הדולפינים. ביל לבש ציוד צלילה וחווה את חוויית חייו, נוצר קליק חד פעמי בינו לבין אחד הדולפינים ובני המשפחה טוענים שבצאתו מהמים השתנו פניו והוא הפך לאחר.

ביל, אחרי כמה שבועות בהן שחה עם הדולפינים, חזר לעבודתו והחל לתפקד כאדם מהשורה. היום הוא נוסע ברחבי בריטניה ומנסה לשכנע בני אדם לצאת מבתי חולים וללכת לשחות עם דולפינים. את הסיפור הזה מספר עומרי ציטרון (פסיכולוג), העובד וחוקר את האפשרויות שיש במגע של האדם עם הדולפין כעזרה קלינית.

- עומרי, מהו אותו כוח משיכה בין הדולפין לאדם?

- מה יש בחיה הזאת שמושך ומשפיע על אנשים, אנחנו יודעים רק חלק. אנחנו יכולים לשער ואולי ההשערות האלה אינן נכונות. יש צורך לחלק את הדברים לדברים שהם כביכול מדעיים וברי תצפית, לדברים אחרים שהם יותר השערות, מיתוסים ומיסטיקה. אולי במשך 15 שנה הבאות נדע מה באמת רציני. פעם, בכינוסים על דולפינים הגיעו בעיקר ביולוגים. היום משתתפים בכנסים כאלה בלשנים, מדעני מחשב, פיזיקאים, פסיכולוגים ומוסיקאים. זו חיה שמרתקת אותנו מכל הבחינות.
הדולפין בוחר בחברת אנשים והיחסים בין הדולפינים לבני האדם מתועדים משחר ההיסטוריה האנושית.
במערות האדם הקדמון בצרפת יש ציורי קיר של אנשים השוחים בחברת דולפינים. השם דולפין נגזר מהמילה היוונית דלפוס, שתרגומה הוא רחם. מכך אנחנו יכולים להסיק שכבר היוונים בתקופה העתיקה ייחסו כבוד לחיה הזו ונתנו לה שם עם משמעות רבה לייצר החיים.


באחד המיתוסים היווניים מסופר על האל דיוניסוס ששט בספינה והיו לו משרתים ומשרתות. יום אחד פרץ מרד בספינה ודיוניסוס הפך את משרתיו לנחשים וזרק אותם לים. אפולו אל השמש ראה את הנחשים בים והפך אותם לדולפינים ורתם אותם לעגלתו. גם היום, כל מי שמשכים קום ורואה את השמש בזריחתה, יכול לראות את הדולפינים מושכים את עגלתו של אפולו.
יש לנו עדות כתובה של החכם היווני אריסטו, המספר על קבוצה של נערים ש"תפסו גלים" בים. לפתע הופיע דולפין והחל לשחק ם אחד הנערים. במשך כמה חודשים התיידד הדולפין עם הנער. יום אחד קרה מקרה והנער קפץ לים מאחד הסלעים ומת. הדולפין נשא אותו על גבו לחוף והתאבד על החוף. באי יאסוס שביוון יש עד היום אנדרטה לזכר הסיפור המופלא של הנער על הדולפין.



הדולפין

הדולפינים יצורים גדולים ששרדו בגודלם הטבעי מתקופת הדינוזאורים. יש השערה שאם אמם הייתה בין סוס כלוב או פרה בסגנון של לפני ארבעים מיליון שנה. במשך הדורות הדולפין השתנה לחלוטין (אם עושים לו צילום רנטגן מגלים חמש אצבעות של ידיים ובמקום הרגליים האחוריות יש זנב).
צורתו האווירודינמית יוצרת התנגדות מעטה למים ושחייתו מהירה ביותר. העיניים עברו לצד והאף עלה למעלה והפך להיות נקב נשימה אחד בעל אפשרויות להיסגר ולהיפתח בהתאם להימצאותו במים ועלייתו מעל פני המים. העור איבד את הפרווה והפך להיות חלק מאוד נעים למגע.

הדולפין - חיה בעלת תכונות מיוחדת במינן. יש בה נטייה להתייחס ליצורים במצוקה (לא רק אנשים). ידוע שדולפינים עוזרים אחד לשני. קורה שדולפין חולה ומשדר אותות מצוקה, בא דולפין אחר ותומך בו עד שהוא מחלים או מת. לא פעם אנו קוראים על להקה שלמה של דולפינים ה"מתאבדת" על החוף. הסיבה לכך שאחד מהדולפינים שהיה שייך ללהקה, נפגע במנגנון הניווט שלו ועלה על החוף. הלהקה כולה עולה לחוף בניסיון להציל את הדולפין הפגוע. אנשי טבע למדו שאם ממיתים את הדולפין הפגוע, הלהקה חוזרת לים.


בריף הדולפינים באילת יש כבר ניסיון של כמה שנים לעבוד עם אנשים ודולפינים, מביאים לשם ילדים אוטיסטים, ילדים עם בעיות רגשיות, נשים הרות. לא ברורה הרגישות המופלאה שיש לדולפינים, לא מוסברת עד הסוף היכולת שלהם לראות באוזני מה שברור לעין שהם יכולים לחוש בעובר בבטן האם, יכולים לחוש בפלטינה המושתלת באיבר כלשהו בגוף האדם בגלל פציעה.

אלה המאמינים במיסטיקה טוענים שהדולפינים יכולים לעשות סריקה של השדה האנרגטי של האדם ולקרוא את ההילה שלו.
מסופר על אישה בפלורידה ששחתה עם דולפינים ולפתע דולפינה אחת נתנה לה מכה חזקה בגב. למחרת קרה אותו הדבר. הדולפינה הכתה בדיוק באותו מקום בגב. האישה סבלה מכאבים ועשו לה צילום רנטגן והתברר שיש לה גידול סרטני באותו מקום. קשה להסיק מכך מסקנות, אבל התופעה מאוד מסקרנת.
יש הטוענים שהדולפינים לא רק עושים סריקה, אלא גם יכולים לרפא אנשים. אנשים מדווחים על תחושות של זרמים חשמליים בנוכחות הדולפינים בקרבתם. הדולפין נותן לאדם תחושה של כיף. כל מה שהדולפינים עושים זה בעצם ליהנות  מהחיים. הם מתחככים אחד בשני, מתמזמזים, נוגעים, יש יחסי מין בין כולם, אין הבדל בין נקבה לזכר, כולם עסוקים בזה. את יכולה לראות ארבעה דולפינים רכובים אחד על השני, לא תמיד במגע מיני מלא אלא יותר במגע פיזי. 
יש חופים שהדולפינים  יכולים להגיע לחול שעל שפת הים והם פשוט מתחככים בחול בשביל התענוג. החיה הזאת נהנית ממגע, היא מאוד חושנית וזה אחד הדברים שבני האדם יכולים ללמוד ממנה. אנשים אוהבים לגעת בדולפין כי זה צורך בסיסי של האדם, כולנו זקוקים למגע. כבני אדם אחרי גיל מסוים אנחנו מפסיקים ליצור מגע פיזי, אלא אם הוא בין גבר ואישה ביחסים מיניים והרבה פעמים אנחנו לא רוצים מגע מיני אלא מגע לשמו, סתם חיבוק גדול.
 ברוב המקרים המגע לשמו בין גבר ואישה מוביל ליחסי מין ואנשים נשארים מתוסכלים. מגע זה דבר מאוד חשוב בעיניי, מאוד מרתק, מאוד תומך ומאוד משמח. 
יש לו יכולת להוציא אנשים , מכל מיני מצבים קשים. החוויה של שחייה עם דולפינים זו חוויה של מגע, ואנשים לא יכולים להישאר אדישים לסוג כזה של מגע.

ריף הדולפינים באילת 

הילד שאיבדנו

הדולפין בעיניי מסמל יותר מהכול את הילד שכולנו איבדנו במידה זו או אחרת בבגרותנו. החיים שלהם זה משחק אחד גדול, קופצים, מתיזים מים אחד על השני, משתוללים, באים במגע, רבים קצת ונותנים תחושה של כיף אמיתי. אני חושב שהרבה אנשים בבגרותם הפכו להיות אנשים שמתפקדים ומתמודדים ושכחו איך חיים. בעיני הדולפין זה ההפך מתיק ג'ימס בונד (סמל התפקוד והמון דברים שצריך לעשות בזמן מוגדר ושעון שצריך כל הזמן להסתכל עליו). דולפין זה משהו שהזמן חסר חשיבות בעיניו. זו חיה מאוד אינטליגנטית. נמצאת בסביבה מימית, סביבה המרגיעה ממתחים. הדולפין יכול ללמד את האדם שמחת חיים אמיתית, לחזור לכיף שבחיים.

אחד מסופרי המדע הבדיוני כתב בספר "המדריך לגלקסיה": "אנשים תמיד חשבו שהם יותר נבונים מהדולפינים בגלל שהם המציאו את הגלגל והמלחמות וכל מה שהדולפינים עשו היה להשתעשע במים, ואילו הדולפינים חשבו שהם יותר נבונים בדיוק מאותן הסיבות". אני חושב שזה המוטו של כל הסיפור שלנו.

- דיברת על ילדים מטופלים בריף באילת, ספר על כמה מהמקרים.

עומרי: בארץ הנושא הטיפולי בעזרת דולפינים עדיין נמצא בחיתוליו. כמו בכל העולם יש מעט מאוד מקומות שעוסקים בנושא הזה, ועוד פחות מכך מחקרים שאפשר להיעזר בהם. פסיכולוג קליני מקנדה פרסם מחקר על קבוצת ילדים מונגולואידים שלמדו לבטא מילים בעזרת דולפינים בעשרות אחוזים יותר מאשר בעזרת מורה. ידוע על קבוצה של ילדים אוטיסטים שאחרי כמה פגישות עם דולפינים נעשו ערניים ויצרו קשר עין עם המטפלים בהם.

באחת הכתבות בטלוויזיה הראו ילד אוטיסט בגיל שמונה שלא השמיע קולות. הילד נפגש עם דולפין וחצי שנה אחרי המפגש, בראותו תמונה של דולפין, השמיע קולות הדומים לקולות של הדולפינים.
על העבודה הנעשית באילת עדיין לא פרסמנו שום מחקר, כי אנחנו רוצים להיות יותר בטוחים בהוצאות. אבל יש לנו כמה הצלחות. נמצא בטיפול ילד אוטיסט שהתקשורת שלו באופן ברור טובה יותר. יש לנו ילדה הסובלת מאלם (אי-דיבור) מסיבות רגשיות והיום היא אומרת משפטים של מספר מילים. כשהמאמנת העובדת אתה הייתה בחוץ לארץ, הילדה הביעה געגועים קשים לחזור לדולפינים. באוסטרליה יש מרפא הלוקח חולי סרטן לשחות עם דולפינים בהנחה הידועה, שדולפינים לא ישנים אף פעם. השינה שלהם היא רק בצד אחד של המוח ולכן הם נמצאים במצב תדיר של הרפיה ומשדרים גלי אלפא (כמו מכשיר גלאי לתנודות במוח). 

את הגלים האלה הם יכולים להקרין לאנשים הנמצאים לידם. חולי הסרטן נכנסים למצב של הרפיה וזה עוזר להם במלחמתם במחלה. לא בדיוק מדעי, אך אשמח מאוד לדעת שזה נכון...

בשנים האחרונות התחלתי לארגן סדנאות הכוללות שחייה עם דולפינים, בגלל כל הסיבות שמניתי כאן. בינתיים מארבע הסדנאות שעשיתי לא היה אדם אחד שאמר שזה לא עשה לו כלום. איזה חלק יש לדולפינים ואיזה לעצם השהייה באילת, הירידה לנופש, ההינתקות מהציביליזציה והשגרה היומית – קשה למדוד, אבל אני משוכנע שלנוכחות של הדולפינים יש השפעה רבה בנוסף לדברים האחרים שנעשים בסדנאות.
לסיום, נושא הדולפינים והאדם מרתק. הבנת התקשורת והשפה של הדולפינים – זה אחד מהמחקרים המתוקצבים ביותר בארצות הברית. סביר להניח שבעוד כמה עשרות שנים ייצאו מחקרים רציניים בנושא. בינתיים מומלץ לכולם לחוות שחייה עם דולפינים. 

אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה