פסל של הרמב"ם בספרד- מויקופדיה תמונות |
תורת הבריאות של הרמב"ם (שיחה עם ניסים קריספיל )
פורסם בשנות התשעים ב"חותם" מוסף ' על המשמר '
הדפסה מחודשת נאוה חולבסקי – כתבה עופרה בריל
"ואמנם מה שזכרת מעניין בואך אצלי, בוא ברוך ה' ומבורך שבבאים. ואני שש ועלז ושמח בזה, וחפץ נכסף ומשתוקק לחברתך, ותאב ומתאווה לראות פניך הנעימים יותר משמחתך בי, ואף על פי שיקשה עלי רכבך סכנת הים.
ואמנם אודיעך ואציעך שלא תסתכן על עצמך, כי לא יגיעך מבואך אלי זולת ראות פני ומה שתגיע ממני כפי יכולתי. אמנם תועלת חכמה מן החכמות או להתייחד ולהתבודד עמי אפילו שעה אחת ביום או בלילה אל תוחיל בזה כלל, כי תוכן ענייני כמו שאספר לך. אני שוכן במצרים והמלך שוכן באל קאירה, ובין שני המקומות שני תחומי שבת, ולי על המלך מנהג כבד מאוד: אי אפשר מבלתי ראותו בכל יום בתחילת היום; אמנם כשימצאהו חולשה או יחלה א' מבניו או אחת מפילגשיו לא אסור מאלא'ירה, ואני רוב היום בבית המלך.
ואי אפשר לי גם כן מפקיד אחד או שני פקידים יחלו, ואני צריך להתעסק ברפואתם; ככלל של דבר, כל יום ויום אני עולה לאלקאיר'ה בהשכמה, וכשלא יהיה שם שום מכשול ולא יתחדש שום חידוש, אשוב למצרים אחר חצי יום; על כל פנים, לא אגיע קודם, ואני רעב, ואמצא האכסדראות כולן מלאות בני אדם, גויים ויהודים בהם, ושופטים ושוטרים ואוהבים ושונאים ערב רב ידעו את עת שובי, ארד מעל הבהמה וארחץ ידי ואצא אליהם לפייסם ולרצות ולחלות פניהם, כך למחול על כבודם ולהמתין אותי עד כדי שאוכל אכילה עראי, והיא מעת לעת ואצא לרפאם ולכתוב להם פתקאות ונוסחאות רפואות חולייהם, לא יסור הנכנס והיוצא עד הלילה; ולפעמים באמונת התורה.
עד סוף שתי שעות מן הלילה או יותר אספר להם ואצום ואדבר עמהם, ואני שוכב פרקדן מרוב העייפות, ויכנסו הלילה ואני בתכלית החולשה לא אוכל לדבר. סוף דבר לא אחד מישראל לדבר לי או להתחבר ולהתבודד עמי זולת יום השבת, אז יבוא כל הקהל או רובם אחר התפילה. אנהיג הציבור במה שיעשו כל ימי השבוע, ויקראו קריאה חלושה עד הצהרים וילכו לדרכם וישובו קצתם ויקראו שנית אחר תפילת המנחה עד עתה תפילת מעריב, זה תוכן ענייני היום. ולא ספרתי לך אלא קצת מה שתראהו אם תבוא בעזרת האל יתעלה".
(ממכתבו של הרמב"ם לר' שמואל אבן תבון; קובץ תשובות הרמב"ם, ליפסיאה וד"ב עמ' 28-27)
כך מתאר הרמב"ם בסגנון של המאה ה-11 את עבודתו הקשה כרופא בחצר גדול מלכי מצרים – סלח-אדדין.
לאורך שנים הורגלנו לחשוב שהרמב"ם היה קודם כל מורה הלכה מפרש פירושים ואחר כך עוסק ברפואה. אך כאשר תורגמו לעברית חלק מספריו הרפואיים על ידי פרופ' זיסמן ז"ל, התברר שאת רוב זמנו הקדיש הרמב"ם לטיפול בחוליו הרבים וספריו הרפואיים המאלפים בידענותם, ברובם נכתבו כתשובות לשאלות של פציינטים שלו מכל רחבי העולם. אך גם אותם ספרים שתורגמו לעברית היו כאבן שאין לה הופכין, משום שהצמחים הרבים שהשתמש בהם הרמב"ם לריפוי מחלות, לא היו מוכרים למתרגם כתביו.
ספר חדש שיצא בימים אלה לאור – "צמחי הרפואה של הרמב"ם – שופך אור חדש על עבודתו הרפואית. את הספר כתב ניסים קריספיל, שיש לו היכרות רבת שנים עם צמחי הארץ, שימושם בחברה הערבית, הבדואית ובעדות ישראל השונות. מתוך היכרות וידע שנצברו במשך שנים הוא זיהה את הצמחים, הגדיר את מקום צמיחתם והשמש שעשה בהם הרמב"ם כרופא.
- ניסים, מה הייתה תורת הרפואה בזמנו של הרמב"ם?- התקופה בה עסק הרמב"ם ברפואה הייתה פורייה מאוד מבחינת הידע הרפואי. את הבסיס לידע הזה הניחו מרפאים יווניים שאת כתביהם הרפואיים היו מתרגמים יהודים בחצרות הסולטנים. הרמב"ם עשה היכרות עם מדע הרפואה עוד בימי בחרותו במרוקו, אך לא התפרנס מידענותו בתחום הזה. רק כאשר לאחר גלגולים ותלאות רבות הגיע למצרים, נתפרסם ונתמנה לרופא בחצרו של גדול מלכי מצרים – סלח-אדדין. מלך זה הקים בשנת 1811 בית חולים גדול בקהיר, שהפך עד מהרה למרכז רפואי לכל המזרח הקרוב ויש לשער שגם הרמב"ם תרם תרומה רצינית ללימודי הרפואה בבית הספר הזה.
- לאיזה סוגי מחלות התייחס הרמב"ם?- אותן המחלות הקיימות גם בימינו – אסטמה, טחורים, סמי המוות והרפואה כנגדם, רפואה מונעת, חיי המין וחיזוק כוח הגברא ועוד. הוא היה הרופא הראשון שידע שקצרת (האסטמה) היא מחלה שתולדותיה קשורים למחלת נפש ואפשר לרפאה כאשר מרפאים את מחלת הנפש ודיאטות שונות. הוא מקדיש מחשבה לעונות השנה וטוען שהעונה הקשה ביותר לחולי קצרת היא עונת המעבר בין הקיץ לסתיו ואם אתה עובר עונה זו בשלום, אתה יכול להיכנס לעונת החורף חזק יותר. כאן הוא ממליץ על דיאטה מיוחדת הכוללת תבשיל של מרק עוף (עוף מכובס, מבושל עם חוצץ ענבים (חומץ בן יין), צימוקים ושקדים. מצרך כזה הוא חשוב כדי לעבור את הסתיו בשלום.באופן כללי, הרמב"ם היה מחסידי היין הטוב, יין שאתה משלב בארוחה בצורה לא מוגזמת. לחולי האסטמה הוא גם מציע לבשם את חלל הבית בצמחים הפותחים את חלל הנשימה על ידי בישול של מחטי אורן ורוזמרין.
איור רפואי מימי הביניים |
אין תגובות :
הוסף רשומת תגובה