יום שבת, 9 ביוני 2018

אזכור נשמות - שמונים לעין השופט

אזכור נשמות

אני רוצה לחלוק אתכם עם כמה נשמות טובות שהיו בקיבוץ והיום נשאר מהם רק תמרור קטן הנמצא בארון הארכיון. משפחות ויחידים שהרכיבו את החברה הקיבוצית שלנו ולא נשאר להם המשך בקיבוץ. חשוב לכולנו כחברה שנזכור חברים שהיו בעבר ובזכות העבר יש לנו עתיד.
נזכור את - דוד חמילבסקי בתקופת השואה איבד דוד את כול משפחתו , דבר שפגע בדוד בצורה קשה והוא נעשה אדם מופנם ומוסגר. בתחילת דרכו בקיבוץ ידע להתווכח בלהט רב על שאלות פוליטיות ועל הווי הקיבוץ.

דוד חמילבסקי


נזכור את - מרים ויהודה לבון – יהודה עבד בחשמליה אך הוקסם ממלכת התקשורת והתחיל לעסוק בהקלטות והפך לאיש ההגברה והקול בכול אירוע הצגה ומסיבה, תמיד מאחורי הקלעים .מרים הפכה את העיסוק בצילום לאהבת חייה ויחד עם יהודה תרמו רבות לחברה בצילום והפקת הצגות.

יהודה עמוס ומרים לבון


נזכור את - יצחק ליפשיץ שנקרא בפי כולנו איסקה –היה נהג והשתתף בשיירת פורצי הדרך לירושלים במלחמת השחרור. נפצע קשה ואחרי החלמתו נישא לאסתר. איסקה היה צייר ואחר העביר את אהבתו לעיסוק בקרמיקה.

איסקה


נזכור את - אלכס וג'ין מאיר - אלכס היה בין בוני התרבות שלנו איש עם יכולת בלתי רגילה בעשייה תרבותית ג'ין קרמיקאית מפורסמת שכולנו מכירים.

ג'ין ואלכס מאיר



 נזכור את - ג'ניה ומשה מחרוק - זוג שגם בזכותם קם קיבוץ. אנשים לא בולטים בשטח - אנשי עבודה אדוקים.

ג'ניה בעבודת מיון תפוחים


נזכור את - טובה ניר - הגיעה לארץ בשנת 1923 והיא רק בת 25. בודדה הייתה בארץ , לימדה אנגלית בבית ספר העברי הראשון בירושלים "למל". טובה למדה ערבית ורכשה לה ידידים ערבים רבים. פנתה להתקבל לקיבוץ ואחרי דיונים התקבלה . התנדבה לא.ט.ס שרות נשים בצבא האנגלי . שירתה במצרים. כשחזרה לקיבוץ התנדבה לעבוד במעברת מנסי- 1953 . שנים עסקה בקיבוץ בהוראת טבע ואנגלית לקבוצות נוער ויחידים.

טובה ניר מתנדבת במעברה


 נזכור את - יחיאל פלבס –איש עבודה ואחראי לבניית מבני ציבור ומבנים פרטיים רבים בקיבוץ.

יחיאל ואשתו חיה פלבס עם ילדיהם


נזכור את - יצחק רוזן -היה אדם המודע לכל הנעשה בקיבוץ, נשם ועקב אחרי כול מה שנעשה בעין חדה, בסקרנות בחכמה ובשנינות. חי חיים בודדים אבל היו לו קשרים מיוחדים עם בני ובנות האולפן והם שמרו לו שנים רגשי חיבה ואהבה. אימץ אחת מהן והייתה לו כבת. שנים עבד בנאמנות במפעל המשנקים

יצחק רוזן



נזכור את לאה ושמואל אבידור -  שהיו אנשים פשוטים ונעימים. לאה כיהנה כמזכירת קיבוץ שמואל היה מצייר להנאתו

שמואל ולאה אבידור


נזכור את - אהרון ומלכה אלפר - אהרון בשנות חייו עסק בשליחות מצילת חיים של ילדים אחרי השואה , מלכה שירתה בבריגדה היהודית .שניהם אנשי עבודה אהרון במסגרייה מלכה במכבסה ואחר במשנקים.

אהרון ומלכה אלפר


נזכור את - אפרים וסימה אפרתי –אפרים עבד כשותף מלא לפנחס בסנדלרייה והבדיחות שלו השכיבו רבים מצחוק , סימה לולנית בכירה - עסקה במיון ביצים ותרמה רבות לפיתוח הלול בקיבוץ.

סימה ואפרים אפרתי


נזכור את - צלה בורנשטיין אישה מיוחדת במינה- פמיניסתית בכל מאודה תמיד עסוקה בניהול ומבריקה בכל מה שעושה.

צלה בורנשטיין


נזכור את - דוד ברגסון –איש צנוע אך רב מעשים . שנים עזר בניהול האולפן לעברית

דוד ברגסון


נזכור את - שחורה ברקוביץ –התגייסה ליחידת הנשים A.T.S  בימי מלחמת העולם השנייה פעלה רבות למען הרכש במצרים . ובכל עבודה נתנה את נשמתה.

שחורה ברקוביץ


נזכור את - ישראל ורחל גוברמן – ישראל היה בין הקבוצה הראשונה שעלתה לג'וערה והתחיל את הבנייה בעין השופט במקומה הנוכחי. נבחר לריכוז בניין והחל בריכוז פרויקט הקמת מוסד החינוכי הרי אפרים - 1950 .  כאשר הוחלט על הקמת מברג נסע יחד עם אהרון אלפר לקנות את המכונות החדשות. לימים נפנה לריכוז מחלקת הבנייה של הקיבוץ הארצי. רחל הייתה גננת ומורה מאוד אהובה. ב1957 כאשר נהרג בנם הבכור ארנון (מקבוצת עופר ) בתאונה הגיע השבר הגדול של הורים - והם עזבו את הקיבוץ.

ישראל ורחל גוברמן


 נזכור את - בילהה ומאיר גלילי – מאיר מכונאי מעולה בילהה עובדת בבית תינוקות ועוזרת לכל אימא צעירה ללמוד איך להיות אימא

בילהה ומאיר גלילי


נזכור את - אסתר דן- אישה מיוחדת ביכולות הניהול שלה. נבחרה לתפקידים רבים – מחסנאית בגדים- מזכירות המוסד- מזכירת המוסד- מחלקת החינוך של הקיבוץ הארצי- גזברית הקיבוץ. כל תפקיד מילאה על הצד הטוב ביותר , אישה שכולם העריכו מאוד את היכולות שלה.

אסתר דן


נזכור את - פנינהרוזנבלום -  וויס אישה חיונית  וחיננית שעבדה שנים כמזכירה רפואית

פנינה עם שתי בנותיה


נזכור את - אריה ויצמן שנקרא בפי כל ויצמן- אדם מלא הומור ואהבה לבריות. איש שהשקיע רבות בתחום העבודה בשיווק של מוצרי מיברג- אומרים שהיה השעון המעורר של תל אביב.

אריה ויצמן


נזכור את - דוב ושמחה ורדי שני אנשים מאוד מיוחדים-זוג מהשמים שראית אותם גם בגיל מבוגר הולכים חבוקים. דוב מורה ומחנך וארכיונאי שמחה גננת ומרכולאית . 

דוב ושמחה ורדי


נזכור את - נתן זמיר (נוניק) אדם שהיה תמיד שמח ומוכן לפגוש ילדים כשבכיסיו סוכריות וממתקים.

נתן זמיר - נוניק


נזכור את - מישה ורחל (קשטן) רימון- מישה איש עבודה , פלח בנשמה , ובפורים יוצא מכליו כדי להאיר את החגיגה- (גם משתטה לפעמים) קשטן צנועה ונחמדה שרה שירים בקול של פרימדונה מהאופרה

מישה ורחל - קשטן רימון


נזכור את - ברכה ושרגא שזר - שהיו אנשים  פעילים בתחומים רבים. ברכה מטפלת ועובדת עם ילדים שרגא אחראי לכל מיני אירועי ספורט ואיש עבודה חקלאית.

ברכה שרגא ועדנה שזר


נזכור את - חנה ויעקב שרון  - חנה מטפלת בכל היבלות של החברים ביסודיות רבה יעקב איש החשבונות שאוסף שנים קטעי עיתונות מכל הזמנים

חנה שרון


נזכור את - שדל ועליזה תור - עליזה מטפלת אהובה של קבוצת "ניצנים" , שדל נהג אוטובוס בימים ראשונים - אחר עובד משנקים .

עליזה ושדל תור


אם שכחתי מי מהחברים שאין לו נציג משפחתי בקיבוץ של היום, אנא יסלח לי בשמים, שלא ירחק היום וכולנו נבוא לשם לעשות אתו את החשבון..

אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה