יום רביעי, 24 בספטמבר 2014

הגינה של שרון

         

שרון קוצר בגינתו

הגינה של שרון

שרון קוצר למד ארבע שנים רפואת צמחים בבית-ספר פרטי באנגליה וכשחזר לקיבוצו עין השופט, קיבל שטח אדמה עליו הוא מגדל צמחי רפואה ומפיק תרופות."בניגוד לתרופות הכימיות, התרופות הצמחיות לא עושות את העבודה בשביל הגוף, אלא מעודדות את המערכות הפיזיולוגיות של הגוף לעשות את הפעולה בעצמן. אנחנו נותנים חיזוק לכבד, למחזור הדם ולמערכת העצבים,לחזור לפעילות מקסימאלית". יש צמחים בהם משתמשים בפרחים ויש כאלה שבשורשים, כי בשורש יש משהו מוצק, משהו שמחבר את האדם לשורשים של עצמו. אנשים שיש להם חולשה כללית, מגיבים טוב לשורשים.

עופרה בריל, "הדף הירוק", 12.2.1998

המאה העשרים דחקה הצידה את רפואת הצמחים. התרופות הכימיות נצרכות בכמויות אדירות ומעשירות את החברות המפיקות ומשווקות אותן. אבל בני האדם החלו עם הזמן להבין, שללקיחת תרופה כימית במשך שנים יש נזק מצטבר ולפעמים בלתי הפיך והחל תהליך של "חזרה בתשובה". היום יש נטייה גוברת והולכת להיעזר ברפואה אלטרנטיבית, שבין שאר מרכיביה יש גם רפואת צמחים. בתחום הזה עוסקים שרון קוצר (בן קיבוץ עין השופט) ואשתו ריאן, העוזרת לידו. שניהם מרפאים בעזרת צמחים.

את ההיכרות שלו עם הנושא עשה שרון כשטייל לפני מספר שנים באיסלנד.
"בריקיאוויק עיר הבירה פגשתי בחורה איסלנדית, סטודנטית לרפואת צמחים באנגליה. משהו דגדג בי, אף על פי שלא ממש נמשכתי לרפואה ולא ממש לחקלאות. תחקרתי אותה על בית הספר, מי הלומדים ומה לומדים, ומרגע זה הגעתי להחלטה שזה מה שאני רוצה ללמוד. נותרה בעיה איך לממן את הלימודים, כי ארבע שנים בבית-ספר פרטי זו הוצאה נכבדה. נסעתי לארצות הברית, עבדתי קשה וחסכתי סכום שאפשר לי לממן את הלימודים".

בית-הספר בו למד שרון ממוקם בטירה יפהפייה בת 400 שנה בדרום אנגליה. יש בטירה כ-40 חדרים ובכל חדר אח בנוסח ויקטוריאני. האזור מסביב נקי וירוק וליד בית-הספר גן רפואי גדול.


שרון: "הגן בן תשע שנים, לא הרבה לגן רפואי, ובכל זאת זהו אחד הגנים הטובים שיש בעולם. מגדלים שם
כ-400 סוגי צמחים המסודרים לפי נושאים. הגן משמש רק את הסטודנטים, כי חשוב מאוד במהלך הלימודים להכיר את הצמחים טריים וצומחים ולא רק בתרכובות יבשות. ברוב הצמחים הגדלים בגן משתמשים באירופה. את הצמחים הסיניים לא מגדלים שם, כי זו תורה בפני עצמה. בבית-הספר יש גם בית מרקחת גדול לתרופות מצמחים. בסך הכול לומדים שם כמאה סטודנטים, המחולקים כחמישה-עשר בכל כיתה. הם באים מכל העולם וטווח הגילים רחב מאוד – מבני שמונה-עשרה עד בת שבעים, שהייתה איתי בכיתה".


קליניקה בבריטון


בשנתיים הראשונות נושאי הלימוד דומים לאלה שבבית ספר לרפואה, ורק בסוף השנה השנייה מתחילים לשלב רפואת צמחים.
"מהשלבים הראשונים היה מותר לנו לנסות על עצמנו ועל החברים שלנו תרופות שונות, אבל חתמנו שאסור לנו בשנים הראשונות של הלימודים לטפל בקליינטים מבחוץ. בשנה השלישית והרביעית עברנו תהליך של התמחות, וקיבלנו פאציינטים בקליניקות בלונדון ובבית-הספר עצמו, בהשגחת רופאים מוסמכים.

בשנה השלישית של הלימודים חלק מהמערכת עובר ללונדון, שם לומדים בעיקר איך לטפל באנשים. סך הכול מקבלים כ-750 שעות מעשיות ו-750 שעות קליניות, כך שגומרים את בית-הספר עם הרבה ניסיון בעבודה, לא רק ברמה התיאורטית, אלא גם המעשית.
בנוסף ללימודי הרפואה לומדים זיהוי צמחי מרפא, בוטניקה ופיזיולוגיה של הצמח ומגיעים לרמת התמחות מאוד גבוהה בהכרת הצמח והמרכיבים שלו, מהרמה המיקרוסקופית ועד רמה של זיהוי מינים קרובים של צמחים. מכאן אנו רוכשים את הידע איך להרכיב את התרופות לבני-האדם".

הכנת הצמחים ליבוש


   
שרון גמר את הלימודים בבית-הספר לרפואה והתחיל את דרכו כעצמאי.
"גרתי עם אשתי ריאן בברייטון, עיר חוף דרומית, שקטה ונעימה, כשעה נסיעה מלונדון. שנינו ידענו שלא נישאר לחיות שם זמן רב. קר שם מדי ואני מאוד התגעגעתי לישראל. אבל במקום לארוז ולנסוע הביתה אחרי הלימודים, החלטנו להישאר תקופה מסוימת כדי להתמחות במקצוע. עשיתי חשבון שבאנגליה התנאים מאוד נוחים, יש כמה חברות המתחרות ביניהן על אספקת צמחים ובציבור האנגלי קיימת מודעות רבה לנושא, כולל ידיעת ההבדלים בין כל המרפאים הטבעיים.
שכרתי בבריטון חדר בתוך מרכז לרפואה אלטרנטיבית ופתחתי קליניקה, שהיה בה בית מרקחת ומרפאה. בהתחלה הייתי עלום שם וכדי להתפרסם נאלצתי לתת הרצאות, לכתוב בעיתונים ולהופיע בירידים של רפואה טבעית. פרסמתי את עצמי ואנשים התחילו לבוא".
מקובל שבאנגליה, כדי לבנות עסק כזה ולהתחיל להרוויח, דרושות לפחות שנתיים. אצל שרון העסקים התחילו לפרוח הרבה יותר מהר.
"היה לי מזל, והלך לי ממש טוב, אולי משום שפרסמתי במקומות הנכונים".

כשהחליט לחזור לארץ, מכר את הקליניקה לידידה עמיתה. משום שהעסק כל כך הצליח, יכלו שרון וריאן לממן לעצמם טיול במזרח הרחוק לפני נחיתתם בארץ.
כשחזרו לעין השופט, לפני שמונה חודשים, קיבל שרון כברת אדמה נקייה מחומרים כימיקלים ושתל צמחי מרפא.
שרון: "צברתי ניסיון בפתיחת עסק. ידעתי מה חשוב ומה לא חשוב, וחשוב לא להתרגש יותר מדי מההתחלה, שתמיד קשה, כל זמן שאינך מוכר. ישראל שונה מאנגליה, הבעיות הרפואיות שונות והאנשים מגיבים בצורה אחרת. אנגליה קרה ורגועה, ישראל חמה ולחוצה, ויש לראות את האנשים בהתאמה לסביבתם החברתית. התברר לי, שבארץ התרופות הצמחיות מאוד יקרות, לכן היה חשוב לי לייצר אותן בעצמי, כדי שאוכל להוזיל את המחיר ולהגיע לשכבה יותר רחבה של אנשים.

מדובר בתרופות פשוטות יחסית לייצור ולמעשה זהו מיצוי של צמחים הגדלים בטבע. תהליך המיצוי נעשה בדרך כלל על בסיס של אלכוהול. החומר עובר לבקבוקים הנמצאים בחדרים חשוכים והבקבוקים עוברים ניעור מפעם לפעם. האלכוהול ממיס את הכימיקלים שבצמח ואחר כמה שבועות אני מפריד את הנוזל מהצמח ומקבל תרופה. בייצור התרופות עוזרת לי ריאן, העושה את העבודה בצורה בלתי רגילה ומקפידה על ניקיון ואיכות החומרים.

המחירים נקבעים על-פי ערך חומרי הגלם ועוד חישובים כלכליים שהשקענו בייצור. מחירי השוק של הצמחים הרפואיים מאוד שונה. צמח כמו מליסה רפואית עולה כ-20 שקל לקילו, ולעומתו חותם זהב מגיע ליותר מ-1,000 שקל לקילו. התרופות מופיעות כתה לשתייה, אבקות, קפסולות, ויש גם תרופות חיצוניות, קרמים, אמבטיות, הנלציות (אדים) וטיפות".

דגל הוא סימפטום


הגינה של שרון כבר הפכה לאתר תיירות בקיבוץ. צמח, שבאנגליה מגיע לחצי מטר בשנה הראשונה, הגיע פה למטר וחצי. היו גם זרעים שלא נבטו או שנבטו ומתו בגלל הקרינה החזקה של השמש. כיום יש בשטח שקיבל
כ-25 סוגי צמחים.
שרון: "השימוש בכל צמח שונה. ברובם משתמשים בעלים, בגבעול ובפרחים, כמו במליסה, מנתה וזעתר. יש שמשתמשים רק בשורש, כמו בוולרין או בסוגים של טיון. ההחלטה מה עדיף, היא על פי ידע מצטבר ומחקרים מודרניים. כמרפאים, ידוע לנו, שבחלקים בשורש של צמחים מסוימים יש יותר אנרגיה והם עוזרים בהמרצת הכבד ומערכת העצבים. בשורש יש משהו מוצק, משהו שמחבר את האדם לשורשים של עצמו. אנשים שיש להם חולשה כללית, מגיבים טוב לשורשים.


התרופות שלנו טובות לכל מיני בעיות רפואיות, כשאנחנו ממיסים ומפרקים רעלים ברקמות, עשינו ניקוי בדם, וזהו טיפול בסיסי למחלות עור, מחלות פרקים וכאבי ראש תכופים. קורה וכאבי הראש נגרמים מגוף מלא ברעלים וצריך לעשות לו ניקוי, אבל זו רק קבוצה אחת של חומרים, שבהם אנו משתמשים.
 יש חומרים המרגיעים את מערכת העצבים ויש הממריצים אותה.
יש העובדים כמשתנים טבעיים, יש המגבירים את פעולת הכבד וממריצים את מחזור הדם, ויש המרגיעים את פעולת הלב על מנת לעזור במקרה של לחץ דם גבוה.
חשוב לי להדגיש, שהרפואה המונעת היא חלק חשוב בטיפול שלנו. אנחנו מתייחסים לבעיה הרפואית כסימפטום לבעיה יותר עמוקה, שהסימפטום הוא הדגל שלה.
כמרפאים נטפל אמנם גם בדגל, נצבע אותו מחדש, נוריד ונקפל אותו, אבל נבדוק גם מה הוא בעצם מסמל. נדאג שהגוף יקפל את הדגל בעצמו.
לא פעם אני מקבל פציינטים, שומע אותם ומבין שהמקרה לא פשוט, כי למתלונן יש לא רק דגל אחד, אלא עשרה. יש בעיה במערכת השתן ובעיה בעור ועצירות וגירודים – וצריך לעשות סדר בכל הבעיות האלה. מה הבסיס לכל זה? איפה צריך להתחיל לטפל?




זו רפואה הוליסטית. אני מטפל בדברים שהאדם מתלונן עליהם, אבל לא רק בהם, אלא במערכת כולה. לא פעם מחלות עור קשורות ישירות לבעיה של מערכת העיכול. הגוף סופג לתוכו חומרים שהוא לא אמור לקלוט,

החומרים לא מתפרקים כמו שצריך במערכת העיכול ומגיעים לכבד, ואם לכבד יש חולשה מסוימת, זה מגרה את העור וגורם לגירויים ואקזמות. העיקרון המנחה הוא תזונה נכונה. חשוב, למשל, להסביר לאנשים הסובלים ממיגרנות, שמוצרי חלב לא טובים בשבילם. הם גם צריכים לדעת, שאם יפסיקו לצרוך מוצרי חלב, לא בהכרח המיגרנה תיעלם, מכיוון שתהליך הריפוי איטי והנזק שנגרם להם הוא נזק מצטבר.

תהליך התאוששות הגוף מהבעיה שהמזון הלא טוב יצר במשך שנים, מואץ בצורה משמעותית בעזרת התרופות הצמחיות. לעיתים, ההטבה ניכרת תוך שבועות ולעיתים לאחר ימים מספר. בניגוד לתרופות הכימיות, התרופות הצמחיות לא עושות את העבודה בשביל הגוף, אלא מעודדות את המערכות הפיזיולוגיות של הגוף לעשות את הפעולה בעצמן. אנחנו נותנים חיזוק לכבד, למחזור הדם, למערכת העצבים – לחזור לפעילות מקסימאלית".


בחברה שבה אנו חיים, יש המון לחצים מסביר שרון. בעצם, כולנו רצים ממשימה למשימה, התרגלנו לזה ואנחנו כבר לא רואים בזה משהו לא נורמאלי. אבל כמות המטלות, החובות והאחריות שיש לנו היא אדירה, כולל לחצים מהתקשורת וחשיפה לכמויות גדולות של זיהום באוויר ואוכל. אפשר גם לומר, שאנחנו אוכלים הרבה יותר מדי. ההתמודדות הזו מחלישה אותנו באופן הדרגתי.


"אני כמרפא יכול לעזור לאדם בחיזוק כללי של המערכת, אני לא יכול לעזור בשנוי מצב נתון. אם אדם מנהל בנק והיום שלו עמוס במתחים ותחושת אחריות, לא אגיד לו להתפטר, למרות שאני יודע שזו הסיבה לכאבי הראש התכופים שהוא סובל מהם. במקום זאת, אנסה להקל עליו במסגרת המצב הנתון".

רפואת הצמחים המודרנית (פיט ותרפיה) מתמודדת באופן יעיל עם מצבים רפואיים כמו: מחלות עור, אי סדרים גינקולוגיים, בעיות פוריות, מחלות בדרכי הנשימה, מחלות קיבה, קשיי עיכול, בעיות לב ומחזור דם, מועקות, לחצים ומחלות פרקים. לגבי סרטן, מבחינת החוק אסור להם להכריז שהם מטפלים במחלה.

בראייה ההוליסטית אני באמת לא מטפל ישירות בסרטן. אני לא מתקיף את הרקמות הסרטניות בחומר הקוטל אותן. מה שאני כן יכול לעשות זה לחזק את מערכת החיסון והכבד שבשלב המחלה מאוד נחלשו. אפשר לעזור לגוף גם בתזונה נכונה. אני מאמין שאפילו בשלבים מתקדמים של סרטן, את הפעולה האמיתית של חיסול הסרטן לא יעשו תרופות ההורגות את התאים הסרטניים, אלא הגוף עצמו, ברגע שיהיה לו מספיק כוח להתמודד. במקרים מאוד סופניים, התרופה הצמחית לא תמנע את המוות, אך תעשה אותו הרבה יותר אנושי, עם הרבה פחות כאבים. לא פעם זה יכול להחזיר לאנשים את הטעם בחיים ולהאריך חיים".

היום כבר יש לשרון עסק רציני - ברא  צמחים:


 ברא צמחים הוקמה לפני למעלה מעשור על ידי שרון קוצר, מומחה לצמחי מרפא ורפואת צמחים. לאחר ששב מלימודים בביה"ס המוביל באנגליה לרפואת צמחים, לימודים אשר נמשכו ארבע שנים, הקים שרון קוצר בקיבוץ בו נולד קיבוץ עין השופט, קליניקה טיפולית באמצעות צמחי מרפא ושמה "ברא צמחים". 
מהות השם "ברא" הנה שורש המילים "בריאה" ו"בריאות", מהות זו מגלמת הן את המסר והן את החזון של ברא צמחים. השימוש בצמחי מרפא אשר הנם חלק מהבריאה על מנת לתמוך ולשפר את בריאות האדם. 
זמן קצר לאחר הקמתה, הפכה הקליניקה לשם דבר באזור כולו ומטופלים רבים החלו פוקדים את הקליניקה בכדי ליהנות ממקצועיותו הרבה של שרון ומכוחם של צמחי המרפא בהם הוא משתמש. צורך המציאות, הוא אשר הוליד את הקמתו של מפעל קטן ומיוחד המייצר תמציות צמחים טהורות באיכות הגבוהה ביותר. הצורך לספק את צרכי הקליניקה הגדלה ולאפשר למטופלים הרבים ליהנות מהמוצר הטוב ביותר, הם ורק הם הביאו את שרון להקים מפעל "בוטיק" ייחודי במינו "ברא צמחים", מפעל שכולו צמחי מרפא. 

עבודה בברא צמחים




אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה