יום חמישי, 8 באוקטובר 2015

מכתבים מהעבר- אפרים לומד גיזום ונפגש עם חברים


אני רושם רשימות ביומן המקצועי שלי


         מכתבים בין אפרים טיקטין ויהודית קוצר מתקופת היות חברי הקיבוץ  בחדרה 1936
לפני כשנתיים הובא לארכיון הקיבוץ מסמך מרגש מאוד ,  חליפת מכתבים בין אפרים טיקטין לחברתו לחיים יהודית קוצר. מחליפת מכתבים זו אפשר ללמוד על החיים  של חברי הקיבוץ בחדרה וכן על החיים בקיבוץ משמר העמק , בו חי באותה תקופה אפרים כמקום הכשרה לעיסוקו במטע.
אפרים סיים את תקופת ההכשרה חזר לחבריו שעלו לג'וערה ב1937.
יום אחד בחזורו  הביתה  ערבים שמו מארב לעגלה בה נסע ואפרים נרצח יחד עם חברו אליעזר. לאפרים נולד בן שנקרא אפרים .
 

 
















יהודית שלי!                                        משמר העמק חיפה ת.ד.451- יום רביעי

סוף סוף מצאתי קצת פנאי לכתוב לך קצת יותר באריכות.רוב הקיבוץ נוסע הערב לסינמה ולא יהיו הערב שום קורסים ושום שיעורים.אוכל גם קצת להתראות עם  יבלונקה (אלתר) הוא בא הנה שלשום ביום שני, ואני ראיתיו רק מעט מאוד.

אתמול נסענו לחיפה וראינו את " זמנים מודרניים" של צ'רלי צ'פלין. היה מצחיק מאוד, ובכל זאת לא צחקתי הרבה.
נזכרתי שב " אורות הכרך " שלו ישבתי על ידך.כבר אהבתיך אז מאוד ורציתי מאוד מאוד שאת תצחקי הרבה, אבל משום מה את לא צחקת, בכל זאת מעט מאוד. ואני אז הצטערתי וחשבתי הרבה מחשבות נוגות. הפעם היה לי נדמה שלו ישבת לצדי היינו שנינו צוחקים הרבה יותר.
הייתה הפתעה עבורי לראות את יבלונקה (אלתר) , אבל בעצם הנני שבע רצון שהוא בא פה להיות כמה זמן.אני בטוח שזה ישפיע עליו לטובה.

אלתר יבלונקה


יש קצת הרגשה טובה כשרואים אותו. בזמן שכל כך הרבה חברים עוזבים את הקיבוץ מאוכזבים ומיואשים, זה בכל זאת מעודד לראות גם בן אדם אשר בכל זאת מצא משהו אצלנו והחליט להתקשר.
אמנם איננו יודע בביטחון האם הוא איננו מאוכזב , אבל אני בטוח שהעבודה פה תשפיע עליו לטובה.קצת דיברנו על המצב בקיבוץ.הוא תאר את המסיבה היפה שהיתה לכבוד הילדים.הוא היה מאוד מרוצה ממנה.
השבת אנחנו נערוך קצת טיול לחורשה, הימים כבר יפים מאוד ונסתכל קצת על ג'הרה  (ג'וערה) מרחוק.
ונבקר את יחזקאל (שביט) עם הצאן עם הוא ירעה בשבת.יחזקאל כבר נפגש עם הרועה צאן של ג'הרה ועשה אתו הכרה, הוא ספר לו שאחר שיקצרו את מה שזרעו הם יעזבו את המקום כי הם מכרום ליהודים.
אני השבוע עסוק מאוד ובין כה לא הייתי יכול לבוא השבוע. אני התחלתי עכשיו בתרגילים וזהו קורס של שבוע וחצי, שעה וחצי כל ערב.
זה יגמר בשבוע הבא. את השמירה אני רק אתחיל במוצאי שבת זה, ואגמור את השמירה ביום שישי הבא.יתכן מאוד שבאותו יום אני גם אבוא לחדרה. בכדי לא להפסיד הרבה מבחינה מקצועית אני אבוא להסתכל בעבודה בשבוע של השמירה שלי, ואולי גם אעבוד קצת אחרי הצהרים.
אני מקווה שיהיו לנו ימים יפים כאשר אני אהיה רק עד יום ראשון. בעונת העבודה הנוכחית חשוב כל יום. הזמירה והגזום הוא הרבה יותר מסובך מאשר אני פעם תיארתי לי ורק על ידי הרבה ניסיון יכולים רק לתפוס את ההבנה בעבודה.
בעבודה אני שבע רצון מאוד . העבודה היא נעימה ומסודרת כבר יותר משבוע ימים שאני עובד במזמרה.עובדים הרבה אנשים –כשניים עשר איש כל יום. היחסים טובים.
יום יום אני רושם לי רשימות ביומן המקצועי שלי וככה מתקדם לאט לאט.אני רק צריך לקרוא יותר.אני קורא מעט מאוד.
נודע לנו רק הערב שיהושע (ליבנו) מפליג מחר .חבל שאין לנו האפשרות לגשת לחיפה לראותו, הוא הזמין אותנו, אבל קשה עכשיו לעזוב את העבודה.

יהושע ליבנר


נחמדה , זה כבר נדמה לי כשנים מזמן שראיתי אותך ויש לנו עוד כל כך הרבה זמן להיות נפרדים, זה כבר נורא נמאס. מתי יהיה לך חופש יהודית, כשיהיה לך תבלי את כל החופש שלך במשמר העמק.הם יהיו פה מאוד שמחים לראותך וגם יתנו לך לעבוד במטעים אם תרצי, רק קצת  את יודעת, ככה.
מה שלום האצבע שלך? זה כנראה אותו האצבע שתמיד רצית להכניס לי אותו לתוך הפה שלי.טוב מאוד..
ומה למשל, את עושה עם כל הזמן הפנוי שלך , את בכלל שוכחת שאת מוכרחה למסור לי דין וחשבון מהכול.
זיפטצ'יק, אני אוהב אותך מאוד.רק תכתבי הרבה, לעזעזאל עם האצבע.
בקרוב נתראה , כתבי לי האם נוסעים האוטומובילים שלנו לתל אביב כל יום ומה הכתובת שלהם בתל אביב.
שלום, שלום יהודית, רק קצת סבלנות.
שלך אפרים
דרישת שלום מיבלונקה  (אלתר)

יחזקאל עם יפתח שביט יוצאים למרעה בשנות השישים

 

גיזום במטע בשנות השבעים

 

אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה