יום רביעי, 15 בינואר 2014

ראיון עם יהושע דיין


בעיית המים בעין השופט
ראיון עם יהושע דיין - את הראיון ערכו ילדי בית הספר
יהושע דיין היה בין ראשוני העולים לג'וערה ועסק שנים רבות בנושא המים
יהושע דיין

-היכן היה מקור המים הראשון?
-היו שלשה מקורות:
1.בעין-סוכר, בין האקליפטוסים על סלע חשוף, הייתה נביעה של טפטוף מים דק אך המים היו צלולים.
2.המקור השני היה איפה שהיום נמצא "בית המכשפה". אז שמו היה עין סוס.
3. מי בוץ די מעופשים היה המקור השלישי שנקרא בפי תושבי עין השופט "באר הכפר", ובערבית "עין באלד". זה היה בור לרגלי ג'וערה.
מפאת חוסר מים בתחילה, היינו צריכים להביא מים מיקנעם, ששם הייתה באר על יד הכרמל. משם הובילו מים בטנק על גבי אוטו.
-איפה הייתה הבאר הגדולה באיזור עין השופט?
היא היתה בעין-סוס. שם יעץ פרופ' פיקארד, שהיה מומחה לעניני מים, לנקות את הבוץ והאורנים ולבנות בריכה סביב. וכך עשו הבחורים. אחר שאבו עם משאבה לצינורות שהובילו לג'וערה. זה הספיק לכל צרכי הבית ואפילו לגן הירק שהשתרע על שטח של 11 דונם.
לאחר שעברו לעין השופט שאבו מג'וערה כשהמקור עדיין היה עין-סוס.

-האם מי השתייה בעין השופט תמיד היו טובים?

כן. המים בעין השופט תמיד היו טובים. על זאת יכולה להעיד רותי דקל, ילידת מרחביה, המספרת שכשהיא באה לבקר בבית הוריה במרחביה היא אינה יכולה לשתות את המים.

-לאיזה מעין הכוונה בשם עין-השופט?

אין בזה כל כוונה למעין מסוים אלא על שם השופט הדגול ברנדייס מארה"ב. העין היא העין של השופט ברנדייס.
ה. האם היום המים המגיעים לעין השופט הם מהכנרת?
מהכנרת המים עוברים ע"י עין השופט. לנו אין אפשרות להשתמש בהם לצרכינו.



-  איזה קידוחים נעשו בסביבה?  

1. קידוח א' בשנת 1938 ע"י "עין באלד", כאשר הגיעו לעומק של 18 מ' עם מקדחה שהופעלה ביד. הוברר שיש להזיז את הקידוח מטר אחד לצד. בלית ברירה עשו כן ואז כשהגיעו לעומק 38 מ' נמצאו מים רבים שסיפקו את כל צרכי עין השופט ודליה.
2. קידוח ב' היה ליד הר הסיד. את מקומו קבע הבן שלי, אמציה דיין בהיותו בן שנתיים וחצי, ע"י זריקת כובעו לפי בקשת פרופ' פיקארד.
נעשו עוד שני קידוחים שנכשלו. אחד ע"י "עין סוס" והשני על יד הר הסיד.
באר א 

- האם מספיקה כמות המים כיום?

כן. אפשר לשאוב יותר אלא שכיום זה מאוד יקר.

יהושע דיין מהו אומר?
לְשַבֵּר צמא, אמנם יש, אך איזה משק מתקיים על שבירת צמא בלבד?

יורדי ים, בימינו אנו, כבר למדו להפיק מים מתוקים משפע המים המלוחים המקיפים אותם מכל עבר. אך אנו, טרם הומצא לנו מטה משה רבנו, שהכה בו על הסלע ויצאו ממנו מים.
עלינו לקדוח בסלע, ולעיתים דומה כי סוף הקידוח, קדחת. אי-לכך הזמנו את יהושע דיין לשיחה על מצב הענינים, שמא על-ידי כך נדחק את הקץ…
הקידוח הראשון הוחל בו לרגל החלטת הקבוץ לחדש את החיפוש למים באדמותינו. הוא נעשה בוואדי במחצית המרחק שבין עין סוס והגשר בכביש הישן, בנקודה הנמצאת 150 מטר מערבית מעין סוס.

כשירדו לעומק של 30 מטר הגיעו הקודחים לשכבת סלע אטומה שאת עומקה אין יודעים, והיא מגיעה אולי למאות מטרים. כמות המים שהופקה מעומק זה (30 מ') הייתה זעומה והוחלט איפוא, לאחר התייעצות, להפסיק את הקדוח בנקודה זו.
המחיר הראשון שהוסכם עליו בינינו לבין "מקור המים" היה 15 לא"י לכל מטר קידוח. לאחר שהגיעו לעומק של 30 מ', היה זה עולה לנו 450 לא"י. מאחר שלא נתגלו מים, הוסכם עם החברה לנכות 5 לא"י למטר קידוח אם לא ימצאו מים, 14 לא"י למטר קידוח, אם ימצאו.
לפי החוזה התחייבה החברה לספק לנו במחיר שנקבע קידוח שיהיה מוכן ומותאם להתקנת מכון שאיבה. על החברה לתקן כל עיקום, או להכין קידוח שני, ישר, באותו מקום על חשבונה.

עד כה, אם כן, עלה לנו הקידוח 300 לא"י (לפי 10 לא"י הקידוח בנסיון הראשון).
בנסיון השני הוחל מיד לאחר שהוסכם עליו. הנקודה נמצאת 400 מטר דרומית לקידוח ב' וכ- 80 מטר מזרחית משטח ההשקאה של גן הירק והמספוא, לרגלי המדרון הדרומי מערבי של הגבעה, שבין גבעת הגבול ו"הר הגיר".
נסיון זה התקדם יפה עד שהגיעו לעומק של 18 מטר. כאן נתקלו בסלע קשה משופע אשר היטה את האיזמל הצידה לשכבה רכה יותר. זה הכביד על העבודה ולמעשה גרם לעיכוב של שבוע ימים. היה צורך לתיקון הנטיה שהותוותה.
עתה ממשיכים לקדוח באיזמל אחר, גדול יותר. עד כה הגיעו לעומק של 25 מטר והתגלו מים עליונים.
ב-29 לאוקטובר ביקר אצלנו פרופ' פיקארד שחיווה דעה כי השכבה בה מתחילים לחצוב נראית כרצויה. נחיה ונראה…
על תכנית "מקורות" התבטא יהושע כי היא רחוקה לפי שעה ומים אין.
שיטת האגירה נראית כיותר אקטואלית. בימים אלה ניגשים להכנת תצפיות למדידת כמות המים העוברים בואדי קסאב, שהוא בא בחשבון להקמת סכר אגירה.
רצוי לציין כי בקיבוץ הזורע נערכו תצפיות מדויקות ונוכחו לדעת ש- 21% מכמות הגשמים היורדים על פני אותו השטח שנמדד מגיעים לוואדי. זהו אחוז גבוהה ביותר. לדעת המומחים, שקבעו כי המבנה הגיאולוגי של סביבתנו מאפשר את זרימתו של אחוז גבוה ממי הגשמים לוואדיות הוא מיוחד במינו.
האחוז הנ"ל הוא לכל הנכון, הגבוה ביותר בארץ. כאן איפוא יש לראות פתח תקווה.

המנוע שנותר בבאר ב


אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה